Museum Flehite

Kijkjes naar toen

Hoe zag Amersfoort rond 1650 uit? De stad was compleet anders dan dat leerlingen haar nu kennen. De onderbouw leert met het project Kijkjes naar toen hoe de stad in elkaar stak.

Informatie
Aanbod voor
po
Locatie activiteit

op school

Wanneer

op aanvraag

Duur

ca. drie lessen

Adres

Deelnemers

n.v.t.

Bekijk later opnieuw
Stephanie Westerhoud
Heb je een vraag?

Neem contact op met Stephanie Westerhoud:

Hoe zag Amersfoort rond 1650 uit? De stad was compleet anders dan dat leerlingen haar nu kennen. De onderbouw leert met het project Kijkjes naar toen hoe de stad in elkaar stak. Vier weken langs staan zeven kijkkasten van het Amersfoortse Poppentheater Toermalijn in de school. In de kasten worden de leerlingen meegenomen naar de Gouden Eeuw. Overal zijn details en scènes uit het Amersfoort van toen te zien. De verhalen geven een mooie aanleiding tot klassengesprekken over de verschillen tussen vroeger en nu.

Het mooie is dat de kasten niet alleen zijn om naar te kijken. Aan de hand van de kijkkasten gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Daarnaast is er nog een interactief element. De leerkracht kan in een heel klein theatertje een uitgeschreven verhaal naspelen. De kinderen kunnen ook hun eigen verhaal over de Gouden Eeuw maken en met een stokpoppetje naspelen!

De kasten worden geleverd met een handleiding. Het project kan met de hele onderbouw worden geboekt.

Leerdoelen

  • leerlingen maken kennis met het verhaal van de Gouden Eeuw en de verhalen bij oude voorwerpen en monumenten, gebruiken en gebeurtenissen van vroeger
  • leerlingen leren over belangrijke historische personen uit de Nederlandse geschiedenis
  • leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Praktische informatie

  • tijdsduur: ca. drie lessen
  • locatie: op school
  • samenwerking van Museum Flehite met Poppentheater Toermalijn
  • vervoer: de kasten worden op school afgeleverd
  • benodigdheden: veilige locatie op school om de kasten een maand op te stellen
  • kosten: op aanvraag
  • maximum aantal leerlingen: n.v.t.