Micro:Bit Maker Kit
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.

Micro:Bit Maker Kit
Muziek luisteren terwijl je onderweg bent, afspelen vanaf de tv of natuurlijk via je computer. We kunnen tegenwoordig overal en altijd muziek luisteren en vaak doen we dit ook nog op een draagbare muziekspeler. En dan drukken we ook nog eens vaak op play op een afstandsbediening of telefoon. Het is allemaal zo logisch en iets dat we (bijna) dagelijks doen. Maar zo’n app moet toch worden gemaakt! Hoe doe je dat eigenlijk en kun je zelf zo’n programma maken?
En of dat kan! Met de workshop Bitmaker kit gaan de leerlingen aan de slag met de Micro:BIT Maker, een programmeerkastje dat is ontwikkeld door de BBC. Deze kit zit in een leskist. Hiermee kan iedereen zelf een multimediaspeler maken. Het apparaatje komt met een makkelijke handleiding waarmee kinderen stap voor stap aan de slag gaan om zelf te programmeren. En uiteindelijk kunnen ze zelfstandig aan de slag om hun eigen programma in elkaar te zetten.
Praktische kenmerken
- Tijdsduur: 1,5 uur
- Uitvoering/aanbieder: Het Medialab
- Locatie: school of bibliotheek
- Maximum aantal leerlingen: 30
- Benodigdheden: tablets of laptops
- Vervoer: eigen vervoer
Meer over de Programmalijn Media
Kunst en cultuur geven kinderen de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan hun gevoelens, te reflecteren op hun leefwereld en hun ideeën vorm te geven. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst. Denk daarbij aan het kennismaken met film, fotografie en recentelijk ontwikkelde technologieën zoals robotica, 3D printen en werken met een greenscreen.
Leerlingen worden uitgedaagd om zich creatief én kunstzinnig te uiten en te ontplooien. Ze worden gestimuleerd om een open, nieuwsgierige en kritische houding aan te nemen. Daarbij leren ze zonder te oordelen naar hun omgeving te kijken en hun eigen (leer)proces centraal te zetten.