Op school, Medialab

AI Uitvinders

De toekomst begint in jouw klas! In deze creatieve lessenserie ontdekken leerlingen op een leuke en praktische manier wat kunstmatige intelligentie is, wat het al kan en hoe het onze maatschappij verandert. Ze onderzoeken, discussiëren én experimenteren met slimme AI-tools. Als kers op de taart ontwerpen en presenteren ze hun eigen fictieve uitvinding die een oplossing biedt voor een herkenbaar dagelijks probleem.

Informatie
Aanbod voor
vo
Locatie activiteit

Op school

Wanneer

Op aanvraag

Duur

3 x 60 minuten

Deelnemers

Maximaal 30 leerlingen

Bekijk later opnieuw
Delen
Heb je een vraag?

Neem contact op met onze adviseurs.

AI Uitvinders

  • Soort les: Gastles
  • Aanbieder: Het Medialab van Bibliotheek Eemland
  • Discipline: Mediawijsheid
  • Locatie: Op school
  • Leerjaar: Alle niveau’s
  • Kosten: € 195,- per groep
  • Tijdsduur:
    60 minuten – voorbereidende les via LessonUp
    2 x 60 minuten – gastles door vakdocent van Het Medialab

Tijdens de introductieles leert de klas hoe AI in de basis werkt, door een afwisseling van stukjes theorie en praktische “analoge” opdrachtjes die ze in groepjes gaan maken. Wat is AI, waar kan je het voor gebruiken en wat zijn de voor- en nadelen die de maatschappij kan ondervinden door deze techniek? Hierbij worden veel visuele voorbeelden gebruikt en kan de klas het gesprek aangaan over deze nieuwe technologie. Vervolgens stellen de leerlingen verschillende afbeeldingen samen op basis van “prompts” die ze voor elkaar moeten verzinnen. Ook oefenen ze met een vereenvoudigde versie van ‘Chat GPT’ om de werking hiervan te leren begrijpen. De leerkracht geeft de introductieles zelf. In de vervolgles gaan ze met de vakdocent van het Medialab aan de slag. Ze spelen een AI memoryspel ter verdieping van de introductieles en gaan werken met verschillende AI-toepassingen (denk hierbij aan het genereren van tekst, afbeeldingen of muziek). Na een korte theoretische introductie waarbij dieper wordt ingegaan op de lesstof van de introductieles, werken de leerlingen in groepjes aan een ‘fantasie uitvinding’ die alledaagse en/of grote problemen op gaat lossen. Door te sparren met ChatGPT en andere programma’s werken ze aan een (technische) beschrijving, een korte tekst, een slagzin, een afbeelding en een bouwtekening. Deze eindresultaten worden in een ‘Dragons’ Den’ format gepitcht voor de rest van de groep: welk idee zou een groep steenrijke investeerders het beste kunnen overtuigen om een hun startkapitaal in te steken?

Op maat gemaakt:
In overleg kan dit project worden aangepast qua beschikbare tijd, thema’s en andere wensen. Ook kan het Medialab lessen of projecten over andere thema’s binnen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap in opdracht van één of meerdere scholen op maat ontwikkelen.

Leerdoelen

  • Mediawijsheid: digitale media gebruiken: samen verkennen van digitale media en functies. Praten over positieve aspecten en de gevaren van digitale media.
  • Digitale informatievaardigheden: digitale informatie verzamelen, selecteren, verwerken en evalueren en presenteren. Verzamelen van informatie uit een digitale bron en daaruit een relevante selectie maken.
  • Computational thinking: leren om een taak op te delen in kleinere deeltaken en zelf een serie korte taakjes bedenken.

 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.