Zomeracademie 2024 barstte van de ideeën en inspiratie
Twee zomerse energieke dagen gevuld met inspirerende sprekers, workshops en lezingen. De 2024 editie van de Zomeracademie zat wederom vol met nieuwe inzichten en kennis over cultuuronderwijs: in de toekomst én in het heden. Van AI tot het creëren van een prikkelvriendelijke lesomgeving.
De thema’s die centraal stonden in het tweedaagse programma waren versnellen en vertragen. In het medialokaal van STO Tis is for Tech richtten we onze blik op de (digitale) technologische ontwikkelingen en wat die betekenen voor de lespraktijk. In de workshop AI Superstar van Medialab maakten deelnemers kennis met verschillende AI programma en konden ze zelf ervaren hoe je die creatief kunt inzetten in hun kunstvakles.
Vol overgave stortten deelnemers zich op de opdracht: vorm een band, bedenk een bandnaam, en ontwerp een albumhoes. Verschillende AI programma’s hielpen hen daarbij, waaronder ChatGPT voor de songteksten, Suno voor de melodie en Bing Image Creator voor de achtergrond van de bandfoto. Die laatste kwam tot stand met behulp van workshopleider Arjen Gunst en het green screen. Het leverde hippe, klassieke maar vooral originele liedjes op, waarvan een aantal niet zou misstaan op Spotify.
Het online leven van de jeugd
Na een rondleiding in de ‘leslokalen’ van T is for Tech, nam Freek Zwanenberg van Bureau Jeugd en Media ons mee in de geheimen van de digitale jeugdcultuur: hoe ziet het online leven van kinderen en jongeren eruit, welke tools gebruiken ze en hoe integreer je dat in het kunstonderwijs? Het was voer voor een levendig gesprek over de ontwikkelingen: er werden zorgen uitgewisseld (‘Ik ben verbijsterd over de slechte concentratie van leerlingen) maar ook de nieuwe vormen van creativiteit die de digitale wereld voortbrengt kwamen langs.
Bekijk alle foto’s van dag 1
Dag 2: Terug naar het hier en nu
Op dag twee verplaatsten we onze aandacht naar de analoge wereld en het hier en nu en waren we te gast bij het Eemklooster. Hoe geef je met eenvoudige middelen een gewaagde impuls aan je kunstles? Dat ontdekten we in de workshop Wicked Arts Assigments, van Melissa Bremmer en Oskar Maarleveld van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Deelnemers konden kiezen tussen het maken van een 1-miuut opera, of het ontwerpen van een protestbord van een zelfverzonnen onderwerp. De resultaten waren stuk voor stuk verrassend en een bewijs dat de theorie achter de “gedurfde kunstopdrachten” ook in de praktijk goed werkt: door zowel kaders als vrijheid te bieden’ kun je de creativiteit bij elke leerling aanboren.
In de sessie Erfgoed en de omgeving van Dorien Wijstma zagen we hoe je erfgoed en de directe omgeving van leerlingen kunt inzetten in je kunstlessen. We ontdekten de rol van onze zintuigen en hoe belangrijk het is dat je leerlingen zelf betekenis laat geven aan wat ze zien, horen, ruiken en voelen. Hoe je vervolgens niet al te overweldigd naar huis gaat, en een optimale lesomgeving kunt creëren, dat wist Iris van Heesch ons uit te leggen in de workshop Prikkelvriendelijk lesgeven.
Kortom: een programma waarin vertragen en versnellen hand in hand gingen, met een zorgeloos slotakkoord van Renske Velthuis, die ons een a capella versie van Don’t worry, be happy liet zingen. Inmiddels is het nieuwe schooljaar weer van start en zijn we aan het broeden op de thema’s voor de 2025 editie! Dat belooft opnieuw rijk gevuld te zijn met nieuwe impulsen voor het cultuuronderwijs.
Conferentie Cultuuronderwijs 2025
Kun je geen jaar wachten? Zet dan alvast woensdag 26 maart 2025 in je agenda. Dan vindt onze jaarlijkse NEOS cultuuronderwijs conferentie plaats, zien we je dan ook?