Zomeracademie 2022: Motiveren door te luisteren

Hoe kan je door de onderliggende behoeftes van leerlingen te erkennen hen motiveren om mee te doen in wellicht op het eerste oog onveilige oefeningen of opdrachten

•   Woensdag 24 augustus
•   13.30 – 15.30 uur
•   Reflectief proces 

Iedereen in het onderwijs kent de volgende situatie: je hebt een prachtige les voorbereid, willen de leerlingen niet. Wat is er aan de hand? Misschien is je neiging om chagrijnig te reageren, de handdoek al snel in de ring te gooien of nog harder te gaan werken om het leuk te maken. De sleutel tot motiveren is echter luisteren. Door respectvolle communicatie en luisteren naar onderliggende behoeftes van de leerling of de groep, kun je in je les toch aansluiten bij de leerling(en). Hoe kan je deze behoeftes erkennen en leerlingen meekrijgen in wellicht op het eerste oog onveilige oefeningen of opdrachten.

 

Lieke Kalhorn en Fieneke Geerling

Fieneke Geerling is Gordontrainer, docent biologie & leerlingbegeleider bij mavo Muurhuizen in Amersfoort. Naast lesgeven & coaching van jongeren, traint zij ouders in respectvol communiceren met kinderen.

Lieke Kalhorn is pedagoog, Gordontrainer, studie(keuze)adviseur en auteur van ‘Luisteren naar pubers’. Zij Coacht en traint ouders, docenten en jongeren vanuit haar eigen praktijk: Kalhorn | Coaching en Training Apeldoorn – Puberteit met minder strijd.

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.