Nieuws & Updates

MBO Amersfoort neemt Flint over

Van Instagramreels en het bestellen van ballonnen en hapjes, tot het regelen van de beveiliging, een rode loper en de DJ. Het organiseren van een professioneel event vraagt om creatieve duizendpoten! Zo weten de studenten Evenementenorganisatie van MBO Amersfoort inmiddels. Samen organiseren zij op 20 november een theatervoorstelling in Flint voor 750 medestudenten.

MBO Amersfoort Flint
Datum
29 oktober 2024
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs

Nog een beetje tam zitten ze in een van de subzalen van theater Flint , het groepje derdejaars studenten Evenementenorganisatie. Het is even na 9:00 uur, 16 oktober, precies vijf weken voordat hier op 20 november hun afstudeerwerk ‘De Ontmoeting’ plaatsvindt: het organiseren van een groot theaterevenement in de Meet the World week 2024.

Tijdens dit jaarlijkse festival worden MBO Amersfoort studenten ondergedompeld in activiteiten en workshops in het kader van internationaal burgerschap. In dit eerste uur van de werkbijeenkomst praat Marcel van Zijl, hoofd marketing bij Flint, de studenten bij over het promoten van hun event, een voorstelling van Amoukanama Circus uit Guinee. Begrippen als ‘window of opportunity’, ‘aanjagen van ticketverkoop’ en ‘verleiden’ komen langs.

MBO studenten verleiden tot theater

Inmiddels is ook student Bram binnen komen lopen: ‘Sorry dat ik me heb verslapen!’ zegt hij vrolijk. Nog levendiger wordt het als Marcel de werkgroep marketing vraagt: ‘Hoe gaan jullie die 750 studenten verleiden om 20 november juist naar jullie evenement te komen?’ Een goede vraag, want de studenten moeten concurreren met twee andere evenementen waar hun medestudenten ook heen zouden kunnen gaan. ‘De kunst is om dat wat Amoukanama Circus uniek maakt eruit te lichten’, vertelt Marcel. ‘Bijvoorbeeld: wat deze acrobaten kunnen, heb je nog nooit gezien!’

‘Hier zie je mooi hoe twee doelen van het project samenkomen’, vertelt NEOS-adviseur Femke Saher die het project leidt. ‘Studenten werken aan hun opleidingscompetenties en leren bijvoorbeeld hoe je je doelgroep bereikt. Tegelijkertijd openen zij de wereld van theater voor mbo studenten, die soms nog nooit in een theater zijn geweest. Hoe dat komt, wordt duidelijk als Marcel de groep vraagt of ze zelf weleens naar het theater gaan. ‘Flint, dat associeer ik met: ga ik eens in de zoveel jaar met mijn oma en opa heen’, zegt student Kimberly. ‘Voor Flint is dit project dus ook een mooie kans om te onderzoeken hoe zij meer verbinding kunnen maken met de jongeren in Amersfoort’, vertelt Femke.

Meet the Beat

Na het marketinguurtje gaan de groepen uiteen om verder te werken aan hun taken. Chrissie, Isa en Mick doen de marketing en aankleding en verdelen in de foyer van Flint de berg aan taken die er nog liggen. ‘Het is leuk om te doen’, zegt Mick, gevraagd naar hoe het is om zo’n groot evenement te organiseren in een echt theater, ‘maar wel echt heel veel. Eerst zagen we dat niet zo goed, wat er allemaal bij komt kijken, en ook hoe belangrijk voor het examen. Nu zie je wel dat iedereen het serieus neemt en echt wat begint te doen.’

Ondertussen is de werkgroep personeel en organisatie bezig met het bedenken van een naam voor het event. ChatGPT komt met suggesties die allemaal van tafel worden geveegd: Feest zonder stress. Nacht vol gelach. Borderless beats. ‘Nou, het wordt steeds slechter’, zegt Bram. ‘Wat dachten jullie van Meet the Beat?’ zegt Renate, die tot dan toe stil was. ‘Helemaal niet zo raar’, reageert Bram. ‘Best oké, zegt iemand anders. Meet the Beat it is. Renate glundert van haar vondst. ‘Het wordt nu wel steeds leuker’, vertelt ze, nu we echt begonnen zijn met uitvoeren. Op school deden we alleen maar kleine en fictieve evenementen. Dit is veel groter en nu we hebben ook een budget van 6500 euro.’

MBO Amersfoort neemt Flint over

Wereld van cultuur openen

Voor Femke en de medewerkers van Flint is het project ‘De Ontmoeting’ ook een leerschool. Het is voor het eerst dat NEOS, MBO Amersfoort en Flint op deze manier met elkaar samenwerken. ‘We leren veel over deze studenten en met dit experiment leggen we een goede basis voor volgende jaren,’ vertelt Femke. ‘Wat is ervoor nodig is om een afstudeerproject van deze orde in goede banen te leiden? Wat kun je wel en niet verwachten van studenten? Maar ook het inzicht dat het veel moeite kost om de culturele wereld te ontsluiten voor studenten, omdat het ver van hun bed is.’ Daarnaast merkte Femke al snel dat studenten ondanks het professionele karakter van de opdracht toch het gevoel hebben naar school te gaan. ‘Met als gevolg dat ze buiten de grenzen van de lestijd stoppen met werken. Dat werkt natuurlijk niet als je zoiets groots organiseert.’

Tijdens het laatste gedeelte van de ochtend komen alle werkgroepjes weer bij elkaar om verslag te doen van wat ze hebben gedaan. Anouk zit in de werkgroep catering en vertelt over hun werkbezoek aan de Hotelschool om te overleggen over de hapjes. Niek Zeelenberg, restaurantmanager bij Flint, is inmiddels ook aangeschoven en drukt Anouk nog even op het hart: ‘denk je wel goed na over de aantallen die je bestelt?’ Na afloop legt Femke uit dat Niek om 8:30 met de werkgroep is meegegaan naar de Hotelschool. ‘Ik ben echt onder de indruk van Flint, hoe ze zich inzetten om de studenten op het goede spoor te zetten,’ vertelt Femke na afloop. ‘Die bereidheid om zo hard te werken voor deze doelgroepen, dat is echt superleuk om te zien.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.