Studenten laten shinen met een podcastles
Wendy volgde het opleidingstrakect Makers in de Klas en gaf onlangs haar eerste les. In deze blog vertelt ze over haar ervaringen. 'Ik leerde van de gastdocenten om pakkend les te geven, maar ook om me kwetsbaar op te stellen.'

Auteur: Wendy Veerhuis
De studenten trekken een tikkeltje wit weg, als ze de ruimte binnenkomen. Ik heb een mengpaneel met vier microfoons klaargezet. “Gaan we écht opnemen vandaag? Ik dacht dat het een grapje was.” De gezonde spanning hangt in de lucht. En niet alleen bij deze studenten. Met weinig leservaring mag ik les gaan geven in het maken van een podcast. Tot in de puntjes heb ik de twee lessen voorbereid, op papier. Nu het tijd is om ze in de praktijk te brengen, voel ik toch wat zenuwen. Gelukkig hebben de studenten er ook last van.
Wat voor docent wil je zijn?
Na twaalf jaar actief te zijn geweest bij een filmproductiebedrijf, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. In het opleidingstraject Makers in de Klas (MIK) kwamen veel van mijn ambities samen: lessen ontwikkelen, mijn vakkennis delen en studenten een podium geven. Tijdens de MIK-bijeenkomsten voelde ik me uitgedaagd: ik leerde van de gastdocenten om pakkend les te geven, maar ook om me kwetsbaar op te stellen. We kregen vragen als: welke docenten maakten vroeger indruk op jou en waarom? Jezelf tegenkomen en ontwikkelen, juist dat miste ik in mijn werk. Ik moest denken aan mijn docent Nederlands die ons gedichten liet voordragen, terwijl hij accordeon speelde. Indrukwekkend vond ik dat. Ja, zo’n docent wilde ik ook wel zijn.
Iedereen heeft een verhaal
Iedereen heeft een verhaal te vertellen, weet ik na twaalf jaar werken in het filmvak. Als ik de camera aanzet en goed naar jou luister, dan doet dat iets met je. Wat zou het mooi zijn als ik studenten dat via de podcast kan laten ervaren. Dat ze allemaal iets te vertellen hebben, dat ze een gesprek kunnen leiden en dat ze ervaren hoe belangrijk luisteren is. Ik wilde ze daarnaast ook het plezier van het maken meegeven: vanuit het niets iets creëren met elkaar.
Al tijdens de eerste les gebeurt er iets bijzonders: een student vertelt ineens een persoonlijk verhaal. Achteraf hoor ik dat die student normaal stiller is. Deze les, waarin we werkten aan de inhoud van de podcast, heeft blijkbaar iets losgemaakt bij hem. Fijn om te merken dat ook studenten hun verhaal vertellen als hiervoor ruimte geboden wordt.
‘Ik wil volgende week weer’
In de tweede les nemen we op. De studenten krijgen nog even de tijd om de inhoud scherper te maken. In dat halfuur is er wat onrust bij een groepje. Veel gelach, het duurt lang voordat ze iets opschrijven. Ik nodig deze vier jongens uit om als eersten plaats te nemen achter de microfoons. Zodra de rec-knop aanstaat, verandert er iets. Serieuzere gezichten, ineens luisteren ze goed naar elkaar en iemand die normaal gesproken niet zo op de voorgrond treedt, pakt de rol van presentator. Na het gesprek klappen de andere studenten. “Ik wil volgende week weer!”, zegt een van de jongens.
“De podcast is een goed middel om studenten even te laten shinen”, vertelt de docent achteraf tijdens de evaluatie. “Er kwamen verhalen naar boven die ik nog niet eerder had gehoord.” En ik? Ik vond het mooi om te zien dat de studenten via de microfoon zichzelf en elkaar serieus namen en open stonden voor elkaar. Ik kan niet wachten om de magie van de microfoon met andere klassen te delen!
Ook Maker in de klas worden?
In oktober 2025 start de tweede editie!
- Lees meer over het opleidingstraject.
- Of stuur een mailtje naar Sibylla als je vragen hebt.
Deze blog verscheen eerder op kunstzone.nl