Van speeddate tot samenwerking: docenten en cultuuraanbieders vinden elkaar
‘Kunnen sparren met docenten en cultuuraanbieders is heel fijn: het brengt me op nieuwe ideeën,’ vertelt Ellen Ickenroth aan het einde van een bijzondere netwerkbijeenkomst in Amersfoort. Het is precies wat NEOS voor ogen had met 'A match made in Amersfoort' - een middag waarin docenten en cultuuraanbieders elkaar ontmoeten om samen het cultuuronderwijs op school vorm te geven.

Al bij aankomst blijkt de Theater Broedplaats de ideale plek voor een bijeenkomst over cultuuronderwijs. Vanuit de tuin is sereen gezang te horen: tweedejaarsstudenten van MBO ACT – Creative College repeteren hier voor hun voorstelling Odyssee. Ondertussen zijn binnen in de theaterboerderij de voorbereidingen voor ‘A match made in Amersfoort’ in volle gang. Febe Verheijen, educator bij het Mondriaanhuis hangt posters op van verschillende exposities. Op een van de buitentafels presenteert Tiny Risselada van de Letterpers/Stadsatelier Amersfoort voorbeelden van drukwerk, gemaakt tijdens haar workshops. NEOS-adviseur Sibylla Breimer verzamelt steentjes bij de voordeur om te voorkomen dat de prints van Tiny wegwaaien.

Inbedden van kunst en cultuur
Als de docenten één voor één binnendruppelen zijn de ‘kraampjes’ ingericht en zijn de cultuuraanbieders er klaar voor. Nog voordat het officiële programma begint, raakt Ellen Ickenroth in gesprek met Corinna Billmaier van Kamp Amersfoort. Ellen werkt bij Yuverta vmbo Amersfoort en zoekt inspiratie om cultuuronderwijs beter in te bedden in het onderwijs. ‘De school is al zo druk met de basis, daarom moeten we kunst en cultuur door het hele onderwijs heen laten lopen.’
Susan Scholten is docent binnen de vakgroep CKV bij ’t Atrium: ‘We willen allemaal veel doen met cultuuronderwijs, maar we hebben ook rekening te houden met de beperkte tijd in de roosters. Als vakgroep willen we dus op tijd onze ideeën en wensen aandragen, zodat kunst en cultuur op de jaaragenda komen te staan.’

Matchmaking
Als iedereen binnen is, legt NEOS-adviseur Luuk Wildschut het concept van de middag uit. ’In gesprekken van ongeveer een kwartier kun je straks in verschillende cultuuraanbieders ontmoeten.’ En met knipoog, alsof het om een echt speeddating-event zou gaan: ‘We hopen op veel mooie matches aan het eind van de middag.’
Die matches lijken ook volop te ontstaan. Annebet Olthuis van Het Element Taalcentrum werkt met NT2 leerlingen. Bij het standje van Springplank Theaterproducties ontdekt ze dat ook anderstaligen workshops kunnen volgen. ‘Als taal een barrière is,’ vertelt Barbara van Lint enthousiast, ‘dan kunnen we daar bij Springplank altijd rekening mee houden.’ Susan Scholten deelt haar interesse in islamitische architectuur met Irene Edzes van FASaDE, die meteen mogelijkheden ziet voor maatwerk. Ze vertelt over het project Samen stad maken, waarin leerlingen een ontmoetingsplek ontwierpen voor de nog te bouwen wijk Bovendruist. ‘Oh, dat is wel heel interessant!’ reageert Susan. Ze weet hoe leuk leerlingen het vinden om met hun handen te werken, maar wil ook graag inhoudelijke verdieping in de opdracht aanbrengen

Shakespeare met de letterpers
‘Met een letterpers ontstaan er dingen die je niet had kunnen bedenken,’ vertelt Tiny aan Cato Ootes van het Nieuwe Eemland. De docent is direct verkocht: ‘Ik vind dit zo geweldig! We zijn nu bezig met een vakoverstijgend project rondom Shaespeare en daar past dit perfect bij. We kunnen dan een mooi boekje maken met de Engelse teksten afgewisseld door prenten gemaakt met de letterpers.’
Naast docenten zijn ook Welmoed en Elvira, havo-4 leerlingen van het Vathorst college, aanwezig. Ze maakten samen een documentaire over (seksueel)geweld tegen vrouwen voor het vak Mens en Maatschappij. ‘Dat was natuurlijk heel spannend, zeker toen we de film lieten zien aan onze klasgenoten,’ vertelt Welmoed. ‘Maar aan het einde was ik ook opgelucht, want ik voelde me erkend en dat ik me niet hoefde te schamen voor wat ik had meegemaakt.’ Voor hun docent Benjamin Baars is dit precies de kracht van cultuuronderwijs: ‘De kunstvakken willen graag meer inhoud, terwijl het leren binnen de zakelijke vakken veel rijker wordt als leerlingen iets gaan maken vanuit een kunstenaars mindset.’

Buiten de lijntjes
Als de middag ten einde loopt, reflecteren Ellen en Tiny op de meerwaarde van kunstonderwijs. Ellen deelt haar uitdagingen als CKV-docent: ‘Ik moet het meeste uit mijn eigen duim zuigen en dat lukt me vaak ook wel. Maar kunnen sparren met andere docenten en cultuuraanbieders is wel echt heel fijn: het brengt me op nieuwe ideeën.’ Ze vertrouwt Tiny toe hoe haar leerlingen vaak denken dat ze dingen niet kunnen, maar in de CKV-vakken juist het omgekeerde ervaren. ‘Workshops zoals deze, posters maken met een middeleeuwse letterpers, het nodigt leerlingen uit om gewoon dingen uit te proberen, buiten de lijntjes te kleuren en nieuwe skills te ontdekken, zonder dat het een groots eindproduct moet opleveren. Ik ben heel blij als ik daarmee kleine zaadjes van vertrouwen plant.’
Ook netwerken met collega’s en cultuuraanbieders?
Op woensdag 15 oktober organiseert NEOS ‘Taalmakers: netwerkbijeenkomst voor vo en mbo’.
Lees hier meer en meld je vast aan.