Op dinsdag 2 en woensdag 3 september 2025

De NEOS Zomeracademie

De Zomeracademie is hét moment en de plek om al jouw collega’s te ontmoeten, inspiratie op te doen voor je lessen en jezelf een boost te geven voor het nieuwe schooljaar.

Zomeracademie 2024

De NEOS Zomeracademie — Twee dagen vol nieuwe inzichten, kennis en inspirerende workshops!

De NEOS Zomeracademie vindt dit jaar plaats op dinsdag 2 en woensdag 3 september 2025. Op twee sfeervolle Amersfoortse locaties volg je inspirerende workshops, doe je nieuwe ideeën op en ontmoet je je collega's.

Schrijf je meteen in

Lees hieronder meer over het programma. Let op: inschrijven voor 1 van de 2 dagen is ook mogelijk. Op beide dagen kun je kiezen tussen twee workshops. De indeling gebeurt op volgorde van binnenkomst.

Dag 1: Dinsdag 2 september

Klik op het plusje voor meer informatie over de inhoud van de workshops.

Logo OostWest
Locatie dag 1

Op de eerste dag zijn we te gast bij Broedplaats OostWest

  • 9:30-10:00: Inloop Broedplaats OostWest

    Op deze eerste dag zijn we te gast bij Broedplaats OostWest. De creatieve broedplaats van Amersfoort, waar makers, kunstenaars en ondernemers de ruimte krijgen die ze nodig hebben.

    Adres:
    Heliumweg 15
    3812 RD, Amersfoort

  • 10:00-12:30: Grenzeloos ritmisch

    In deze sessie maak je kennis met de bijzondere werkwijze van Musicians Without Borders.
    Muziek werkt verbindend, versterkt het vertrouwen binnen een groep en heeft de potentie bij te dragen aan een inclusieve en veilige leeromgeving. En het mooiste is: daar hoef je zelf geen muzikant voor te zijn!

    Voorbij de grenzen van disciplines
    Je ervaart het (letterlijk!) aan den lijve tijdens de energieke workshop van percussionist en trainer Sherwin Kirindongo. Via eenvoudige, actieve muzikale werkvormen ontdek je hoe ritme, klank en samenspel het vertrouwen in een groep versterken en de deur openen naar expressie en creativiteit.

    De workshop is praktijkgericht en interdisciplinair: interessant dus voor iedereen! Je leert hoe je principes als veiligheid, inclusie, gelijkwaardigheid en non-verbaal contact toepast binnen jouw eigen kunstdiscipline.

    Sherwin Kirindongo is percussionist en trainer, gespecialiseerd in ritme als middel voor verbinding en groepsdynamiek. Als artistiek leider van Drumboost en trainer voor Musicians Without Borders geeft hij energieke, inclusieve workshops in binnen- en buitenland.

  • 12:30-13:30: Lunch

    De lunch is vegetarisch en wordt verzorgd door Broedplaats OostWest. Heb je dieetwensen? Deze kun je doorgeven via het aanmeldformulier.

  • 13:30-15:30: Optie 1: Creativiteit laten bloeien

    Als kunstdocent weet je dat het creatieve proces net zoveel aandacht verdient als het eindresultaat. Maar hoe begeleid je dat proces en creëer je ruimte voor experiment en groei? In deze workshop ontdek je hoe procesgericht werken de creativiteit van je leerlingen écht kan laten bloeien.

    Aandacht voor de weg ernaar toe
    Creativiteit heeft geen duidelijke aan- en uitknop: het vraagt om de juiste ondersteuning en stimulans. Tijdens de actieve workshop van Mireille Huijbers ontdek je hoe je het creatieve proces begeleidt in verschillende kunstdisciplines. Via praktische werkvormen leer je hoe je leerlingen uitdaagt om te experimenteren, reflecteren en groeien in hun creativiteit.

    De workshop is toegankelijk en interdisciplinair: waardevol voor beginnende én ervaren docenten!

    Mireille Huijbers is trainer in cultuureducatie, gespecialiseerd in het begeleiden van creatief leren in het onderwijs. Als voormalig docent beeldende vorming en kunstenaar helpt ze leerkrachten om creativiteit niet als trucje, maar als leerproces te benaderen dat om aandachtige begeleiding vraagt.

  • 13:30-15:30: Optie 2: Verbindend gezag

    Lastig gedrag, weerstand of zelfs agressie in de klas? Je bent niet de enige die daar mee worstelt. Maar hoe zet je gezag neer zonder terug te vallen op ouderwetse top-down-autoriteit? In deze workshop maak je kennis met de methode Verbindend gezag, een alternatief voor de klassieke autoritaire aanpak.

    Van onmacht naar eigen kracht
    Verbindend gezag is ontwikkeld door hoogleraar psychologie Haim Omer en is gestoeld op de overtuiging dat je een ander niet kan dwingen tot gewenst gedrag. In de workshop van Igor Vrebac ontdek je hoe je de focus verlegt naar waar je wél invloed op hebt: je eigen gedrag. Via concrete werkvormen leer je grenzen stellen op een kalme, vastberaden manier, vanuit verbinding. Je krijgt handreikingen voor momenten waarop je het even niet meer weet en ontdekt wat jij nodig hebt om leerlingen te kunnen geven wat zij nodig hebben.

    Igor Vrebac is theatermaker en adviseur cultuuronderwijs bij Stichting Kunst en Cultuur. Igor zet zich in voor kunst- en cultuur(educatie) om een verbonden, vreedzame en inclusieve samenleving te creëren.

  • 16:00-16:30: Afsluiting

Dag 2: Woensdag 3 september

Klik op het plusje voor meer informatie over de inhoud van de workshops.

logo huis miereveld
Locatie dag 2

Op de tweede dag zijn we te gast bij Huis Miereveld

  • 9:30-10:00: Inloop bij Huis Miereveld

    Op de tweede dag zijn we te gast bij Huis Miereveld. Een bruisende plek in Amersfoort Zuid die ruimte biedt voor ontmoeting, ondernemen en activiteiten. Door, met en voor wijkgenoten. Kortweg: meet & make.

    Adres:
    Miereveldstraat 72
    3817 RP Amersfoort

     

  • 10:00-12:00 - Optie 1: Moedig filosoferen

    Oorlog, klimaat, seksime en discriminatie: het zijn spannende onderwerpen, die je als docent niet uit de weg wilt gaan. Maar hoe reageer je als leerlingen met kwetsende uitspraken komen onder het mom van ‘vrijheid van meningsuiting’? In deze workshop leer je hoe je gevoelige onderwerpen bespreekbaar houdt zonder in een welles-nietes-debat te vervallen.

    De moed om samen te denken
    In deze workshop van Maaike Merckens-Bekkers verken je verschillende manieren om gesprekken over gevoelige onderwerpen open en filosofisch te houden. Via praktische filosofische werkvormen ontdek je hoe nieuwsgierigheid en gezamenlijk denken de deur opent naar dieper begrip. En: hoe je de moed verzamelt om lastige gesprekken aan te blijven gaan.

    Maaike Merckens-Bekkers is filosofe en jurist en oprichter van WonderWhy. Ze is gespecialiseerd in filosoferen met kinderen en jongeren en doceert aan de Academische Pabo van de Universiteit van Amsterdam.

     

  • 10:00-12:00 - Optie 2: Dit is geen AI workshop

    AI roept in alle vakgebieden veel gemengde emoties op, dus ook in het onderwijs. Maar wat als je AI tools creatief inzet terwijl jij de regie houdt? In deze workshop ga je aan de slag met een analoge chatbot: een tool die vragen stelt in plaats van antwoorden geeft en leer je leerlingen nieuwsgierig te worden.

    
Nieuwsgierige chatbot
    In deze workshop van Simone van den Berg ga je aan de slag met vakoverstijgend werken, met een beetje hulp van AI. Via praktische oefeningen en veel voorbeelden ontdek je hoe je AI kunt inzetten voor vakintegratie. Ook is er aandacht voor de houding van leerlingen ten aanzien van AI: hoe kun je er op een constructieve manier mee omgaan?

    De workshop is praktijkgericht en direct toepasbaar: de concrete tools kun je morgen al gebruiken in je eigen lessen!

    Simone van den Berg is docent en educatief ontwerper, gespecialiseerd in creatief ondersteunend persoonlijk onderwijsmateriaal, voor en samen met kinderen.

  • 12:00-13:00: Lunch

    De lunch is vegetarisch en wordt verzorgd door Huis Miereveld. Heb je dieetwensen? Deze kun je doorgeven via het aanmeldformulier.

  • 13:00-14:30: Samen nieuwsgierig!

    Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, leergierig en betrokken. Ze gaan verder dan informatie onthouden en zoeken actief naar mogelijkheden om te ontdekken en te leren. Maar… onderzoek toont aan dat leerlingen juist mínder nieuwsgierig worden tijdens hun schooltijd. Gelukkig is er ook goed nieuws: nieuwsgierigheid kun je trainen!

    In deze inspiratiesessie ontdek je hoe je onze allermooiste eigenschap inzet om leerlingen met meer plezier te laten leren.

    Nieuwsgierigheid prikkelen
    Als leerkracht of docent heb jij de sleutel in handen om het vlammetje van nieuwsgierigheid aan te wakkeren. In deze sessie neemt Jason Frederick van Eunen je mee in de meest fascinerende feiten over nieuwsgierigheid. Hoe word je nu precies nieuwsgierig? Welke technieken zijn er om nieuwsgierig denken te activeren? Ook gaat Jason in op hoe je een veilige sfeer creëert waar leerlingen durven vragen te stellen en met trots nieuwe dingen proberen.

    De workshop is praktijkgericht en direct inzetbaar: je gaat naar huis met werkvormen, ideeën en materialen die je direct kunt inzetten in je lessen!

    Jason Frederick van Eunen is oprichter van Nieuwsgierig Denken. Als specialist in nieuwsgierigheid en verwondering wil hij anderen inspireren om een leven lang met plezier te ontdekken en te leren.

  • 14:30-15:00: Afsluiting

  • 15:00 uur: Borrel

Impressies van vorige edities

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.