NEOS doet het niet alleen. Bij het vormgeven van cultuuronderwijs werkt NEOS samen met tal van culturele partijen uit Amersfoort en Leusden. Een overzicht van al het cultuureducatieve aanbod in regio Amersfoort is nu verzameld op één plek.
Pas je filters aan of zoek naar een alternatief aanbod om te boeken via NEOS Cultuuronderwijs.
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.
Leerlingen gaan leerlingen in gesprek met een professional uit de filmwereld en maken een eigen film dat wordt besproken en vertoond op het grote scherm van het filmtheater.
Leerlingen gaan creatief aan de slag met het maken van een eigen vlog! Wat heb je daar eigenlijk voor nodig?
Samen met elkaar en onder leiding van de filmdocent maken leerlingen kennis met de taal die de filmmaker gebruikt om het verhaal te vertellen.
Maak kennis met de verschillen en de gelijkenissen tussen documentaire en fictie in dit interactieve programma.
Is de musical gefilmd of heeft groep 8 hard gewerkt aan een eindfilm van Hollywood in de Klas? Maak het nog onvergetelijker met een vertoning in onze filmzaal!
Nationaal Monument Kamp Amersfoort, op de grens van Leusden en Amersfoort, is een van de vijf herdenkingscentra in Nederland die de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog wil bewaren voor de huidige en toekomstige generatie.
In de lessenreeks ervaren leerlingen hoe het is om hun droombaan te hebben.
Al dansend komen leerlingen erachter dat ze best veel kunnen leren van dieren!
De leerlingen koppelen iedere les beeldende kunst en dans aan elkaar.
Onder het motto ‘abstraheren kun je leren’ ontdekken de leerlingen hoe een abstract schilderij gemaakt wordt.
Tijdens dit programma maken leerlingen kennis met gedichten en gaan ze zelf spelen met taal.
Kunnen handen ook anders klappen? Klinkt een been hetzelfde als een borstkas?
Al doende ontdekken leerlingen meer over de geschiedenis en de techniek van het ambacht katoendrukken.
De leerlingen wakkeren hun fantasie en spelplezier aan en worden uitgedaagd om samen te werken.
Leerlingen gaan dansstijlen in praktijk brengen en leren hun eigen lijf en emoties beter kennen.
Leerlingen mogen ze ervaren hoe het is om op een écht podium voor in een publiek te staan.
Samen met de museumdocent onderzoeken leerlingen hoe de nieuwe tentoonstelling in elkaar zit.
In de klas leren leerlingen over de geschiedenis van de druktechniek en de oude drukpers uit 1956 wordt gedemonstreerd.
Leerlingen brengen dansend hun boodschap over.
Leerlingen kennis met de wonderlijke wisselwerking tussen teksten en muziek.
Leerlingen maken kennis met filmvaardigheden, documentaire technieken en montage, en brengen dit in praktijk met hun eigen film.
Speciaal voor de allerjongsten van de basisschool is deze meezingvoorstelling gemaakt, geïnspireerd op het prentenboek van John Kelly.
Aan de slag met poëzie! Met deze leskist vol poëziebundels en lessuggesties gaat dat bijna vanzelf.
De leerlingen maken kennis met scripts en acteren, ze ontwikkelen hun leesvaardigheden en werken naar een presentatie toe.
Bibliotheek Eemland is in 2020 gestart met Hiphop in je Bieb. Veel jongeren luisteren kritisch naar de teksten van bekende rappers. Om jongeren zelf te laten ervaren hoe een rap tot stand komt is de samenwerking gezocht met Amersfoortse rappers.
In de kunst mag alles! En alles kan. Dus een blauw paard, roze olifant en gele krokodil zijn helemaal niet vreemd. Zolang je maar luistert naar de kunstenaar in jezelf. In dit project gaan leerlingen aan de slag met boeken over kunst, kleuren en vormen
De Liedjesatlas laat kinderen kennismaken met andere culturen waarbij steeds een liedje uit een ander land centraal staat. Door middel van spelletjes, liedjes en creatieve opdrachten ontdekken kinderen hoe leuk het is dat iedereen anders is, maar toch ook weer hetzelfde.
Boeken zijn overal te vinden, helemaal in de bibliotheek natuurlijk. Maar hoe is dat eigenlijk ontstaan? In het project De Boekenfabriek krijgen leerlingen antwoorden op alle vragen die je maar kunt verzinnen over boeken.
Wat zou je doen als je Fietje, Bep of Herman was in de tijd van de Duitse bezetting?
Holland Opera maakt ieder jaar een meespeelversie van een professionele voorstelling. In het project Van Boek tot Podium studeren leerlingen deze voorstelling in met behulp van diverse workshops op het gebied van muziek, dans, zang en theater.
Rekenen en muziek lijkt misschien een onwaarschijnlijke combinatie, dat is het zeker niet. Vooral niet met Tafelmuziek van Holland Opera.
Speciaal voor het voortgezet onderwijs heeft Holland Opera een workshop ontwikkeld waarbij scholieren actief kennismaken met het fenomeen opera. Een workshop die op elk niveau en elk leerjaar afgestemd kan worden.
Speciaal voor scholen die in korte tijd willen ontdekken wat opera is en wat je er allemaal mee kunt doen!
Leerlingen onderzoeken hoe de filmmaker filmische elementen als camera, montage en geluid inzet om zijn verhaal te vertellen en gaan op een meer bewuste en actieve manier kijken naar film en de betekenis van de beelden .
Op Youtube, TV of Netflix, overal kun je films kijken. Kort, lang, op groot scherm of juist op je telefoon. Maar hoe werkt de taal van film nou eigenlijk?
Wanneer een film is afgelopen, begint de aftiteling. Daar zie je na de acteurs, schrijver en regisseur eindeloos veel namen staan. Wie zijn al die mensen en wat doen ze eigenlijk? Wat komt er bij kijken als je een film wil maken?
Kunsthal KAdE maakt tentoonstellingen over hedendaagse/moderne kunst, architectuur, vormgeving & design en eigentijdse beeldcultuur. Drie keer per jaar haalt Kunsthal KAdE kunstwerken van over de hele wereld naar Amersfoort.
Ieder jaar heeft Kunsthal KAdE drie verschillende exposities met een eigen thema. Vaak komt er kunst van over de hele wereld naar Amersfoort.
De schilder Piet Mondriaan komt tijdens deze museumles tot leven. Een interactieve les waarbij een van de beroemdste kunstenaar in zijn historische context wordt geplaatst.
Een museum voor iedereen is een afwisselende en interactieve kennismaking met het begrip museum.
Allemaal kunstenaars is een vrolijke en interactieve kennismaking met het begrip kunst en kunstenaars.
Amersfoort ligt in het midden van het land, heeft een prachtige oude binnenstad en het leeft. Maar hoe is die middeleeuwste binnenstad eigenlijk ontstaan, en waarom op deze plek?
Ontdek hoe het leven in Amersfoort was onder de Duitse bezetting.
Amersfoort staat vol met kunstwerken. Naast de vele musea is er ook op straat veel te zien. Met dit project ontdekken leerlingen door middel van een digitale scheurkalender twaalf bijzondere kunstwerken.
Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit project gaat.
Hoe zag Amersfoort rond 1650 uit? De stad was compleet anders dan dat leerlingen haar nu kennen. De onderbouw leert met het project Kijkjes naar toen hoe de stad in elkaar stak.
In dit project gaan kinderen vitrines inrichten met oude voorwerpen, samen met een museumdocent. Voor ze aan de slag gaan, krijgen ze een brief van de museumdirecteur die de kinderen om hulp vraagt.
In dit project gaan de leerlingen meer dan honderd jaar terug in de tijd. In de schoolbanken in het museum leren de Jetten en Jannen van nu lezen en schrijven zoals dat vroeger werd gedaan.
In het project De erfenis van Oom Ferdinand komen twee museumdocenten naar school met een koffer vol voorwerpen uit de museumcollectie.
Wij maken graag kennis met enthousiaste creatieve ondernemers, kunstenaars of ambachtslieden die hun kennis en talent willen delen in het onderwijs of buitenschoolse activiteiten.