NEOS doet het niet alleen. Bij het vormgeven van cultuuronderwijs werkt NEOS samen met tal van culturele partijen uit Amersfoort en Leusden. Een overzicht van al het cultuureducatieve aanbod in regio Amersfoort is nu verzameld op één plek.
Pas je filters aan of zoek naar een alternatief aanbod om te boeken via NEOS Cultuuronderwijs.
Aan de slag met poëzie! Met deze leskist vol poëziebundels en lessuggesties gaat dat bijna vanzelf.
Toneellezen is acteren met je stem. Kinderen vinden het geweldig, en spelenderwijs trainen ze technisch en begrijpend lezen.
Bibliotheek Eemland is in 2020 gestart met Hiphop in je Bieb. Veel jongeren luisteren kritisch naar de teksten van bekende rappers. Om jongeren zelf te laten ervaren hoe een rap tot stand komt is de samenwerking gezocht met Amersfoortse rappers.
In de kunst mag alles! En alles kan. Dus een blauw paard, roze olifant en gele krokodil zijn helemaal niet vreemd. Zolang je maar luistert naar de kunstenaar in jezelf. In dit project gaan leerlingen aan de slag met boeken over kunst, kleuren en vormen
De Liedjesatlas laat kinderen kennismaken met andere culturen waarbij steeds een liedje uit een ander land centraal staat. Door middel van spelletjes, liedjes en creatieve opdrachten ontdekken kinderen hoe leuk het is dat iedereen anders is, maar toch ook weer hetzelfde.
Boeken zijn overal te vinden, helemaal in de bibliotheek natuurlijk. Maar hoe is dat eigenlijk ontstaan? In het project De Boekenfabriek krijgen leerlingen antwoorden op alle vragen die je maar kunt verzinnen over boeken.
Holland Opera maakt ieder jaar een meespeelversie van een professionele voorstelling. In het project Van Boek tot Podium studeren leerlingen deze voorstelling in met behulp van diverse workshops op het gebied van muziek, dans, zang en theater.
Rekenen en muziek lijkt misschien een onwaarschijnlijke combinatie, dat is het zeker niet. Vooral niet met Tafelmuziek van Holland Opera.
Speciaal voor het voortgezet onderwijs heeft Holland Opera een workshop ontwikkeld waarbij scholieren actief kennismaken met het fenomeen opera. Een workshop die op elk niveau en elk leerjaar afgestemd kan worden.
Sprookjes slaan een goede brug tussen de fantasie- en verbeeldingswereld van de leerling. Daarom zijn sprookjes het uitgangspunt van Opera in de klas.
Speciaal voor scholen die in korte tijd willen ontdekken wat opera is en wat je er allemaal mee kunt doen!
Film heeft een hele eigen unieke taal van beeld en geluid, maar hoe ziet die filmtaal er precies uit? Hoe kan het dat we ontroerd raken door een film of juist op het puntje van onze stoel zitten? Film kijken kan op verschillende manieren.
Op Youtube, TV of Netflix, overal kun je films kijken. Kort, lang, op groot scherm of juist op je telefoon. Maar hoe werkt de taal van film nou eigenlijk?
Wanneer een film is afgelopen, begint de aftiteling. Daar zie je na de acteurs, schrijver en regisseur eindeloos veel namen staan. Wie zijn al die mensen en wat doen ze eigenlijk? Wat komt er bij kijken als je een film wil maken?
Ieder jaar heeft Kunsthal KAdE drie verschillende exposities met een eigen thema. Vaak komt er kunst van over de hele wereld naar Amersfoort.
De schilder Piet Mondriaan komt tijdens deze museumles tot leven. Een interactieve les waarbij een van de beroemdste kunstenaar in zijn historische context wordt geplaatst.
Een museum voor iedereen is een afwisselende en interactieve kennismaking met het begrip museum.
Allemaal kunstenaars is een vrolijke en interactieve kennismaking met het begrip kunst en kunstenaars.
Onder het motto ‘abstraheren kun je leren’ ontdekken de leerlingen hoe een abstract schilderij gemaakt wordt.
Amersfoort ligt in het midden van het land, heeft een prachtige oude binnenstad en het leeft. Maar hoe is die middeleeuwste binnenstad eigenlijk ontstaan, en waarom op deze plek?
Ontdek hoe het leven in Amersfoort was onder de Duitse bezetting.
Amersfoort staat vol met kunstwerken. Naast de vele musea is er ook op straat veel te zien. Met dit project ontdekken leerlingen door middel van een digitale scheurkalender twaalf bijzondere kunstwerken.
Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit project gaat.
Hoe zag Amersfoort rond 1650 uit? De stad was compleet anders dan dat leerlingen haar nu kennen. De onderbouw leert met het project Kijkjes naar toen hoe de stad in elkaar stak.
In dit project gaan kinderen vitrines inrichten met oude voorwerpen, samen met een museumdocent. Voor ze aan de slag gaan, krijgen ze een brief van de museumdirecteur die de kinderen om hulp vraagt.
In dit project gaan de leerlingen meer dan honderd jaar terug in de tijd. In de schoolbanken in het museum leren de Jetten en Jannen van nu lezen en schrijven zoals dat vroeger werd gedaan.
In het project De erfenis van Oom Ferdinand komen twee museumdocenten naar school met een koffer vol voorwerpen uit de museumcollectie.
Wij maken graag kennis met enthousiaste creatieve ondernemers, kunstenaars of ambachtslieden die hun kennis en talent willen delen in het onderwijs of buitenschoolse activiteiten.