NEOS Lanceert Cultuur na School
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor iedereen, ook buiten school. Vanuit deze missie lanceerde NEOS vorige maand het nieuwe platform Cultuur na School. Via deze website kunnen ouders en kinderen laagdrempelig kennismaken met het culturele aanbod in de regio. Van dans en muziek, tot techniek en theater.
‘Met het platform Cultuur na School wil NEOS nog meer kinderen en jongeren in aanraking brengen met kunst en cultuur,’ vertelt projectmedewerker Frédérique Héman. ‘NEOS zet zich al enkele jaren in om kunst en cultuur in de buitenschoolse tijd ook bij de jeugd te brengen, met projecten als Theaterbazen, Cultuur@Cruyff Court en City of A. Hiermee spreken we een hele nieuwe doelgroep aan: niet de scholen en docenten, maar de ouders en kinderen zelf. Door deze projecten te bundelen op één website, creëren we een plek waar het culturele aanbod goed vindbaar en betaalbaar is.’
Kunst en cultuur toegankelijk maken
Het idee om een platform als Cultuur na School op te zetten, komt voort uit het buitenschoolse project Kies je Kunst. Een bestaand initiatief in een nieuw jasje dat dit jaar weer van start gaat. Frédérique: hierbij kunnen kinderen en jongeren een serie van 4-6 lessen volgen, waarin ze ontdekken of de activiteit echt wat voor hen is. Deze formule slaat goed aan: sommige kinderen en jongeren worden na de lessenserie lid van de muziekschool of ze gaan verder op ontdekkingsreis en geven zich op voor een volgende activiteit. Met Cultuur na School maken we het nog makkelijker voor ouders en kinderen om de weg naar het culturele aanbod te vinden.’
Samenwerking met Schoolsport Amersfoort en cultuuraanbieders
Bij de samenstelling van het aanbod werkt NEOS nauw samen met de culturele aanbieders in Amersfoort en Leusden. Frédérique: ‘we houden daarbij rekening met hun wensen en behoeftes. Daarnaast werken we nauw samen met Schoolsport Amersfoort (SRO) en maakten we gezamenlijk het boekje, waarin naast Kies je Sport ook Kies je Kunst nu is opgenomen.’
Divers en inclusief cultuuraanbod
Met de livegang van de website en de start van de activiteiten, is het tijd voor de volgende stappen: het verbeteren van de processen en het verder werven van culturele aanbieders. ‘We kijken daarbij bijvoorbeeld hoe we aanbieders kunnen ondersteunen om het aanbod zo inclusief mogelijk te maken,’ vertelt Frédérique. ‘Zo maken we cultuur toegankelijk voor iedereen, ook na school.’