Op school, Medialab

Nepnieuws

Fake it till you make it! Deze interactieve lessenserie maakt van leerlingen echte nepnieuws experts. De klas duikt in de wereld van media en misleiding, en leert hoe ze echt nieuws van misleiding kunnen onderscheiden. Leerlingen onderzoeken trucs die worden gebruikt in nepberichten, maken kennis met factchecken en gaan zelf ook nepnieuws maken. Kritisch denken en mediawijsheid staan centraal in deze fake news fabriek!

Informatie
Aanbod voor
vo
Locatie activiteit

Op school

Wanneer

Op aanvraag

Duur

3x 60 minuten

Deelnemers

Maximaal 30 leerlingen

Bekijk later opnieuw
Delen
NEOS Cultuuronderwijs training cultuur coördinator voortgezet onderwijs
Heb je een vraag?

Neem contact op met onze adviseurs.

Nepnieuws

  • Soort les: Gastles
  • Aanbieder: Het Medialab van Bibliotheek Eemland
  • Discipline: Mediawijsheid
  • Locatie: Op school
  • Leerjaar: Onderbouw
  • Kosten: €245,- per groep
  • Tijdsduur:
    60 minuten – voorbereidende les via LessonUp
    2 x 60 minuten – door vakdocent van Het Medialab

Tijdens de introductieles leren de leerlingen wat nepnieuws eigenlijk is, waarom het wordt gemaakt en waarom het een maatschappelijk probleem is. De leerkracht geeft de introductieles zelf, met behulp van een LessonUp presentatie en digitale lesbrief. In deze presentatie wordt theorie met korte praktische opdrachten afgewisseld en er is ruimte voor de leerlingen om met elkaar in gesprek te gaan. In de vervolglessen gaat de klas ze met de vakdocent van het Medialab aan de slag. Ze doen een quiz waarin ze kritisch leren kijken naar teksten en afbeeldingen. Welke trucs worden gebruikt om mensen te misleiden? Waarom werken deze trucs zo goed? Daarna gaan ze zelf in groepjes aan de slag met het maken van nep nieuws om ook in de praktijk te ontdekken hoe desinformatie tot stand komt.

Op maat gemaakt:
In overleg kan dit project worden aangepast qua beschikbare tijd, thema’s en andere wensen. Ook kan het Medialab lessen of projecten over andere thema’s binnen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap in opdracht van één of meerdere scholen op maat ontwikkelen.

Leerdoelen

  • Mediawijsheid: Digitale media gebruiken: kenmerken van digitale content, veilig en bewust omgaan met digitale
    content
  • Digitale informatievaardigheden: Digitale informatie verzamelen, selecteren, verwerken en evalueren.

 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.