Pas je filters aan of zoek naar een alternatief aanbod om te boeken via NEOS Cultuuronderwijs.
Tijdens de jonge dierenles op de historische boerderij Groot Zandbrink maken de leerlingen van heel dichtbij kennis met lammetjes, kuikens en een oud ambacht; ze ontmoeten de spinster die van wol draad maakt.
De PaltzBiënnale brengt kunst en natuur samen op een prachtig stuk landgoed, dat normaal is gesloten voor publiek. Neem je klas mee op een avontuurlijke tocht langs verschillende kunstwerken.
Met deze les van Centrum voor Archeologie worden kinderen al op jonge leeftijd bewust gemaakt van ons archeologisch erfgoed en wordt het enthousiasme gekweekt voor onze (lokale) geschiedenis.
In het landschap rond Leusden staan veel lange rijen elzen tussen de weilanden. Waarom staan die hier en wat is er nodig om dit landschap te onderhouden? In deze actieve les leren de leerlingen meer over de geschiedenis van hun omgeving en gaan zelf aan de slag om deze te onderhouden.
Tijdens de voorbereidende les en de excursie leren de leerlingen zowel over de rol die de Grebbelinie en de Asschatterkeerkade gespeeld hebben in de geschiedenis als over de betekenis van de linie en kade voor de natuur.
Tijdens een bezoek aan de Sovjet Ereveld Experience ontdekken leerlingen hoe oorlog hele gezinnen ontwrichtte, hoe de soldaten op het Sovjet Ereveld in de vergetelheid raakten en waarom herdenken belangrijk is. Ze leren over propaganda, uitsluiting en de gevolgen van een weggevallen rechtsstaat. Ook maken ze kennis met actief burgerschap: hoe één persoon een verschil kan maken in het behouden van historische herinnering.
Door een monument te adopteren, gaat de lokale oorlogsgeschiedenis voor leerlingen leven: ze ontdekken het verhaal achter een oorlogsmonument in hun buurt. Ze leren wat herdenken is en waarom het belangrijk is om de verhalen uit de oorlog door te geven.
Tijdens de stadswandeling leren de leerlingen dat de geschiedenis veel te vertellen heeft; ze leren hoe een stad ontstaat, waar monumenten voor dienen en hoe uit een kleine nederzetting een grote en belangrijke handelsstad kan groeien.
Kinderen in de Bunker is een project waarin leerlingen met elkaar in gesprek gaan over oorlog en vrede. Onder begeleiding van Stichting de Vuurlinie delen de leerlingen hun visie op oorlog toen en nu in een reeks interviews, welke wordt opgenomen in de Museumbunker Grebbelinie.
Filosoferen is een heel efficiënte manier om kinderen allerlei vaardigheden te leren, zoals vragen stellen, kritisch denken, je gedachten helder uitdrukken, elkaars verschillen respecteren en begrijpend luisteren. Maar vooral leren kinderen dat hun gedachten de moeite waard zijn en dat geeft enorm veel zelfvertrouwen.
Een koppeling tussen het leven nu en het leven rond 1907 in Amersfoort, naar aanleiding van dit bijzondere stukje Amersfoorts erfgoed: de Mannenzaal, een vijftal ‘bewoners’ en enkele sociaal-maatschappelijke thema’s.
Leerlingen gaan de uitdaging aan om hun eigen duurzame modemerk te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden!
Leerlingen gaan de uitdaging aan om hun eigen fairtrade chocolademerk te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden.
Hoe wasten mensen vroeger hun kleding en wat is er veranderd in honderd jaar tijd?
Boek samen met jouw klas een van de door NEOS geprogrammeerde theatervoorstellingen. Ieder jaar programmeert NEOS weer een divers en creatief aanbod aan voorstellingen voor alle leerjaren.
Laat je leerlingen de monumenten in hun omgeving ontdekken met het lespakket Open Monumenten Klassendag
Leerlingen lezen het boek Juf Braaksel van Carry Slee en gaan aan de slag met het verfilmen van een stuk uit het boek. Welke rol kies jij?
In deze workshop of lessenreeks gaan leerlingen aan de slag met verschillende technieken, zoals het omgaan met een spuitbus, faden van kleuren, strakke lijnen en hoe je je werk in verschillende lagen kan opbouwen.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter krijgen leerlingen inzicht in de grote omvang van het Nederlandse koloniale- en slavernijverleden.
Netwerk Filmeducatie stelde een thema-pagina samen rondom het thema slavernij. Hier vind je een filmoverzicht voor geschiedenis, burgerschap, kunst, nederlands, maatschappijleer, aardrijkskunde en economie.
Goed burgerschapsonderwijs begint bij een visie en beleid die passen bij de identiteit van jouw school of schoolbestuur. Tijdens het traject Wereldburgerschap van Fawaka, geef je op gestructureerde wijze invulling aan burgerschap.
Bij geschiedenis op Nederlandse scholen staat vaak ‘westerse’ geschiedenis centraal. Daarmee blijven belangrijke historische personen, gebeurtenissen en ontwikkelingen onderbelicht. In de publicatie “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie” staan voorstellen om de lesinhoud aan te vullen.
Aan de hand van aansprekende verhalen ervaren leerlingen wat het betekent om niet vrij te zijn. Door te lezen voelen ze mee met een kind dat wordt gevangengenomen, en meegevoerd over de oceaan, om aan de andere kant van de wereld dwangarbeid te moeten verrichten.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter leren leerlingen wat empathie is en hoe je empathisch kunt handelen, ook als je iemands gedrag of gevoel niet meteen begrijpt.
In de 7-delige leergang voor onderwijsprofessionals leer je hoe je racisme, discriminatie en privilege kunt herkennen in je eigen onderwijspraktijk en hoe je daar proactief naar kunt handelen.
Het Rietveldpaviljoen – Centrum voor Fotografie en Beeldcultuur – biedt leerlingen en studenten een kunstbelevenis op maat.
De Wereldwandelaar komt op bezoek op school en heeft een divers aanbod voor verschillende leeftijden.
Samen met leerlingen maken de artiesten van Compagnie with Balls een parade voor een feestelijke dag.
We nemen een kijkje in het verborgen leven op, onder, tussen en rondom jullie schoolplein. Samen onderzoeken we welke planten en dieren er leven. Wat hebben zij nodig? En hoe kunnen we ze helpen?
Met theaterspel ontdekken we hoe we allemaal hetzelfde zijn, en ook allemaal anders. Ik heb lange benen, jij korte armen. We kijken, meten, zoeken en puzzelen een kunstwerk van onszelf in elkaar.
Een kennismaking met architectuur via een fietsroute door Amersfoort langs bijzondere oude gebouwen van stadsarchitect C.B. van der Tak.
Ontdek samen met ons de magie van audio tijdens deze podcast lessenserie, en maak met je stem de mooiste creaties!
Programmeren voor groep 8. Is jouw groep 8 klaar voor de grootste LEGO uitdaging? In deze workshop gaan we met LEGO een robot bouwen en programmeren. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
De cajon is een slaginstrument afkomstig uit Peru en lijkt wel een drumstel in een box. Door op verschillende plaatsen van de slagplaat te slaan kun je bijvoorbeeld het geluid van de hi-hat, snaredrum en bassdrum uit de cajon toveren.
Toveren met zand op een speciale lichttafel; deze magische kunstvorm kan je zelf eens uitproberen met jouw groep leerlingen.
Leerlingen leren wat augmented reality is en gaan zelf aan de slag om de vituele wereld in de echte wereld te plaatsen! Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
De Airbrush Pen is een kleine elektronische spuitbus die graffiti ook haalbaar maakt voor kleine handen en binnenruimtes. In de pen kunnen speciale verfpatronen worden geklikt waardoor er steeds met een andere kleur kan worden gespoten.
Bij Game Design creëren de kinderen zelf met de programmeertaal Scratch een virtuele wereld met eigen spelregels en animaties. Deze workshop is onderdeel van de Programmalijn Media.
Kom los van het papier en geef je tekening een derde dimensie.
In deze workshop Makey Makey worden leerlingen uitgedaagd om creatief te denken en een interface te ontwerpen op het snijvlak van kunst en moderne techniek. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Alles komt samen tijdens deze unieke Xperience op Fort Rijnauwen: muziek, hiphopmoves, natuur én geschiedenis.
Speciaal voor groep 4 leerlingen die graag op onderzoek uitgaan naar al het wonderbaarlijke leven onder de grond. Exclusief voor scholen uit Leusden en Achterveld.
Filmselectie, marketing, kaartverkoop en ontwerpen komt allemaal aan bod tijdens het Scholieren Filmfestival project. Samen met je klas een festival organiseren en de school is uitgenodigd!
In zes verschillende lessen maken leerlingen kennis met viool, gitaar en piano en maken een Rock 'n Roll-song samen.
Een kennismaking met architectuur via een fietsroute door Amersfoort of Leusden.
Film kijken met met inleiding en nagesprek. Welke 'trucs' gebruikte de filmmaker en wat is de boodschap van de film? Verdiep de kijkervaring van je leerlingen met een inleiding en nagesprek. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Tijdens de workshops van de Leerlijn Ambachten gaan leerlingen aan de slag met technieken en materialen uit een ambachtelijke discipline. Ze leren over het werk van de ambachtelijke maker en wat er komt kijken bij een maak-proces.
Een filmprogramma speciaal aangepast aan de behoeften en wensen van je klas! Samen met een ervaren gastdocent duiken de leerlingen in de wereld van film. Zowel op school als in het filmtheater. Deze activiteit is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Wat bedoelen we nou eigenlijk met vroeger? Is dat een week geleden? Een maand, een jaar? Of is het zo lang geleden, dat opa en oma nog klein waren. Voor kleuters is het vaak een lastig begrip.
Programmeren voor groep 4 t/m 7. Leerlingen ervaren zonder een device te gebruiken hoe programmeren precies werkt door de meester of juf te 'programmeren'. In de vervolglessen gaan ze aan de slag met LEGO WeDo en bouwen we een robotje. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Programmeren voor groep 1 t/m 3. Programmeer een robot! Laat de robot een dans doen of een tekening maken door deze te programmeren. Deze workshop wordt aangeboden via Kunstkeien en is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Maak kennis met de verschillen en de gelijkenissen tussen documentaire en fictie in dit interactieve programma. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
De leerlingen kijken vijf bijzondere, fantasievolle korte films. Aan de hand van opdrachten en kijkvragen onderzoeken ze vervolgens hoe de filmmakers ze meenemen in het verhaal. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Nationaal Monument Kamp Amersfoort, op de grens van Leusden en Amersfoort, is een van de vijf herdenkingscentra in Nederland die de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog bewaren voor de huidige en toekomstige generatie.
Nationaal Monument Kamp Amersfoort, op de grens van Leusden en Amersfoort, is een van de vijf herdenkingscentra in Nederland die de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog wil bewaren voor de huidige en toekomstige generatie.
Nederlandse kinderpoëzie is van hoog niveau! Topauteurs als Hans & Monique Hagen, Erik van Os, Bette Westera en Koos Meinderts schrijven poëzie, ook voor de onderbouw. Lief, geestig, grappig en vol taalplezier.
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.
In slechts één dag tijd maken leerlingen hun eigen versie van een Holland Opera voorstelling die ze hebben gezien.
Wat komt er kijken bij het maken van een tentoonstelling? Is een kunsthal iets anders dan een museum? En wie zijn de mensen achter een tentoonstelling en wat doen ze? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in het lesprogramma: KAdE achter de schermen!
Een songtekst met ChatGPT schrijven, AI memoryspel spelen en AI gebruiken voor het maken van hun eigen poster. Deze workshop wordt aangeboden via Kunstkeien en is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Muziek doet iets met je emoties. Je wordt vrolijk, raakt ontroerd of wilt gaan dansen. De mooiste liedjes lijken vaak heel eenvoudig, maar een eenvoudig nummer schrijven blijkt soms nog best ingewikkeld.
Je eigen film maken! Onder begeleiding van een filmprofessional maken leerlingen hun eigen korte fictiefilm. Na afloop beleven ze de première van hun film op het grote doek.
Een zangeres en musicus toveren de school om tot een ware beestenbende! Zo maken kleuters op een toegankelijke manier kennis met opera en klassieke muziek.
Leer nepnieuws in de media herkennen en word een nepnieuws-expert! Onder andere door het zelf te maken. Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media.
Deze workshop is een onderdeel van Kunstkeien en de Programmalijn Media. In meerdere lessen leren de leerlingen over beeldbewerking.
Aan de slag met poëzie! Met deze leskist vol poëziebundels en lessuggesties gaat dat bijna vanzelf.
In deze levendige lessen ontwikkelen leerlingen spelenderwijs hun leesvaardigheden. Ook leren ze meer over hoe films of televisieseries worden gemaakt.
Alles kan en mag in de kunst. Dus ook een blauw paard, een roze krokodil en een gele koe. Zolang je maar luistert naar de kunstenaar in jezelf!
Wereldkinderen laat kinderen kennismaken met andere culturen waarbij steeds een liedje uit een ander land centraal staat. Door middel van spelletjes, liedjes en creatieve opdrachten ontdekken kinderen hoe leuk het is dat iedereen anders is, maar toch ook weer hetzelfde.
Wat zou je doen als je Fietje, Bep of Herman was in de tijd van de Duitse bezetting?
Zingend de rekentafels leren! In de digitale lesomgeving Tafelmuziek leren leerlingen de rekentafels uit hun hoofd.
Wat is opera? Een driedelige lessenreeks waarin leerlingen ontdekken wat opera is en wat je er allemaal mee kunt doen.
Kunsthal KAdE maakt tentoonstellingen over hedendaagse/moderne kunst, architectuur, vormgeving & design en eigentijdse beeldcultuur. Drie keer per jaar haalt Kunsthal KAdE kunstwerken van over de hele wereld naar Amersfoort.
De schilder Piet Mondriaan komt tijdens deze museumles tot leven. Een interactieve les waarbij een van de beroemdste kunstenaar in zijn historische context wordt geplaatst.
Een museum voor iedereen is een afwisselende en interactieve kennismaking met het begrip museum.
Allemaal kunstenaars is een vrolijke en interactieve kennismaking met het begrip kunst en kunstenaars.
Leerlingen maken in dit project kennis met hun eigen culturele omgeving. In dit verband komt ook het verschil tussen autonoom en toegepast werk aan de orde. Leerlingen bespreken de relatie van een kunstwerk met de omgeving en er is aandacht voor stijlkenmerken.
Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit project gaat.
Hoe zag Amersfoort er rond 1650 uit? De stad was compleet anders dan dat leerlingen haar nu kennen. De onderbouw leert met het project Kijkjes naar toen hoe de stad in elkaar stak.
In dit project gaan kinderen vitrines inrichten met oude voorwerpen, samen met een museumdocent. Voor ze aan de slag gaan, krijgen ze een brief van de museumdirecteur die de kinderen om hulp vraagt.
In dit project gaan de leerlingen meer dan honderd jaar terug in de tijd. In de schoolbanken in het museum leren de Jetten en Jannen van nu lezen en schrijven zoals dat vroeger werd gedaan.
In het project De Erfenis van Oom Ferdinand komt een museumdocent naar school met een koffer vol voorwerpen uit de museumcollectie.
Wij maken graag kennis met enthousiaste creatieve ondernemers, kunstenaars of ambachtslieden die hun kennis en talent willen delen in het onderwijs of buitenschoolse activiteiten.