Pas je filters aan of zoek naar een alternatief aanbod om te boeken via NEOS Cultuuronderwijs.
Door een monument te adopteren, gaat de lokale oorlogsgeschiedenis voor leerlingen leven: ze ontdekken het verhaal achter een oorlogsmonument in hun buurt. Ze leren wat herdenken is en waarom het belangrijk is om de verhalen uit de oorlog door te geven.
Tijdens de stadswandeling leren de leerlingen dat de geschiedenis veel te vertellen heeft; ze leren hoe een stad ontstaat, waar monumenten voor dienen en hoe uit een kleine nederzetting een grote en belangrijke handelsstad kan groeien.
In het lesproject maken de leerlingen kennis met materieel erfgoed (de Volmolen) en immaterieel erfgoed (ambacht katoendrukken) rondom de thema’s herbestemming en upcycling.
Filosoferen is een heel efficiënte manier om kinderen allerlei vaardigheden te leren, zoals vragen stellen, kritisch denken, je gedachten helder uitdrukken, elkaars verschillen respecteren en begrijpend luisteren. Maar vooral leren kinderen dat hun gedachten de moeite waard zijn en dat geeft enorm veel zelfvertrouwen.
Een koppeling tussen het leven nu en het leven rond 1907 in Amersfoort, naar aanleiding van dit bijzondere stukje Amersfoorts erfgoed: de Mannenzaal, een vijftal ‘bewoners’ en enkele sociaal-maatschappelijke thema’s.
Hoe vind je je kracht? Moet je altijd aanpassen aan je omgeving? En kun je echt jezelf zijn als je niet alles kunt vertellen? Over die vragen gaat deze voorstelling met nagesprek, bij jou op school.
Fotografie en architectuur komen samen in deze workshop waarin leerlingen ander gaan kijken naar iconische gebouwen in hun leefomgeving.
'Toveren' met zand op speciale lichtbakken. Elk groepje zandkunstenaars maakt een kort verhaal met diverse tekeningen die zo mogelijk in elkaar overlopen.
Van klei een echt werkende game controller maken, piano spelen op bananen; er blijkt van alles - grappig en/of functioneel - mogelijk.
Soundbites creëren door het opnemen, stapelen en loopen van geluiden.
Sferische klankbeelden maken met authentieke Indonesische instrumenten.
In de Augmented Reality workshop leren studenten om een virtuele laag toe te voegen aan de werkelijkheid met tekst, foto en video.
Jongeren creëren beats, baslijnen en samples door alleen maar met hun handen te bewegen in de lucht. Deze workshop van maX Music laat jongeren kennismaken met muziek op een manier die ze nooit hadden verwacht.
Met hun interactieve theatervoorstellingen maakt Theatergroep Playback ingewikkelde thema's bespreekbaar voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar.
In deze workshop of lessenreeks gaan leerlingen aan de slag met verschillende technieken, zoals het omgaan met een spuitbus, faden van kleuren, strakke lijnen en hoe je je werk in verschillende lagen kan opbouwen.
In zes gastlessen maken leerlingen kennis met het trans-Atlantische verleden en Voormalig Nederlands-Indië. Naast het historisch kader, vertellen ouderen uit de voormalige koloniën hun persoonlijke verhaal. Deze verhalen zullen dienen als inspiratiebron voor de poëtische voordracht.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter krijgen leerlingen inzicht in de grote omvang van het Nederlandse koloniale- en slavernijverleden.
Netwerk Filmeducatie stelde een thema-pagina samen rondom het thema slavernij. Hier vind je een filmoverzicht voor geschiedenis, burgerschap, kunst, nederlands, maatschappijleer, aardrijkskunde en economie.
Bij geschiedenis op Nederlandse scholen staat vaak ‘westerse’ geschiedenis centraal. Daarmee blijven belangrijke historische personen, gebeurtenissen en ontwikkelingen onderbelicht. In de publicatie “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie” staan voorstellen om de lesinhoud aan te vullen.
Aan de hand van aansprekende verhalen ervaren leerlingen wat het betekent om niet vrij te zijn. Door te lezen voelen ze mee met een kind dat wordt gevangengenomen, en meegevoerd over de oceaan, om aan de andere kant van de wereld dwangarbeid te moeten verrichten.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter leren leerlingen wat empathie is en hoe je empathisch kunt handelen, ook als je iemands gedrag of gevoel niet meteen begrijpt.
In de 7-delige leergang voor onderwijsprofessionals leer je hoe je racisme, discriminatie en privilege kunt herkennen in je eigen onderwijspraktijk en hoe je daar proactief naar kunt handelen.
Gebruik AI om campagne te voeren voor je eigen politieke partij, of om een briljant nieuw product uit te vinden en te pitchen aan een groep belangrijke investeerders. Heb jij al het benodigde materiaal op tijd af zodat je jouw geweldige ideeën op tijd kan presenteren? Snel, over twee uur moet je namelijk op het podium staan!
Ontdek samen met ons de magie van audio tijdens deze podcast lessenserie, en maak met je stem de mooiste creaties!
Leer nepnieuws in de media herkennen en word een nepnieuws-expert! Onder andere door het zelf te maken.
Is jouw groep klaar voor de grootste LEGO uitdaging? In deze workshop gaan we met LEGO een robot bouwen en programmeren.
Het Rietveldpaviljoen – Centrum voor Fotografie en Beeldcultuur – biedt leerlingen en studenten een kunstbelevenis op maat.
Alles komt samen tijdens deze unieke Xperience op Fort Rijnauwen: muziek, hiphopmoves, natuur én geschiedenis.
Op een leuke manier en in korte tijd veel kennis opdoen van opera: dat is de Opera Tutorial van Holland Opera.
Tijdens deze workshop krijgen leerlingen meer inzicht in de werkwijze van Mondriaan. Ze ontdekken hoe ideeën ontstaan door hun eigen zelfportret te maken.
In deze interactieve rondleiding en workshop krijgen leerlingen meer inzicht in het werk van Mondriaan en ontdekken zij de kunstenaar in zichzelf.
Laat leerlingen kijken naar de wereld door de ogen van de Amersfoortse kunstenaar Piet Mondriaan. Met onbevangen blik en de camera op zak.
Tijdens een interactieve rondleiding in het Mondriaanhuis gaan leerlingen het gesprek aan met elkaar en met de kunst die ze zien.
Een architectuurroute voor jonge mensen langs bijzondere oude gebouwen van stadsarchitect C.B. van der Tak.
Een fietsroute langs gebouwen en door buurten die volgens structuralistische principes zijn gebouwd in Amersfoort en Leusden.
Zet leerlingen aan het denken met En….ACTIE! Een filmprogramma met zes korte films die allemaal draaien om het klimaatprobleem.
Verdiep de kijkervaring van je leerlingen met een inleiding en nagesprek.
In het project Your art | My story reageren leerlingen met spoken word en rap op een kunstwerk uit de tentoonstelling van KAdE.
Wat komt er kijken bij het maken van een tentoonstelling? Is een kunsthal iets anders dan een museum? En wie zijn de mensen achter een tentoonstelling en wat doen ze? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in het lesprogramma: KAdE achter de schermen!
Leerlingen gaan creatief aan de slag met het maken van een eigen vlog. Wat heb je daar eigenlijk voor nodig?
Kritisch leren luisteren naar teksten en ook zelf leren een rap te maken. Met de raples gaan jongeren zelf ervaren hoe een rap tot stand komt. De lessen worden verzorgt in samenwerking met Amersfoortse rappers. Zij zijn altijd bezig met teksten en muziek en willen jongeren vooral aanmoedigen met hun talenten aan de slag te gaan.
Ontdek de kracht van beeldtaal door middel van filmfragmenten van vroeger tot nu en van documentaire tot fictiefilm.
Voor het VO staan onze museumdocenten klaar om leerlingen rond te leiden bij de actuele tentoonstelling. Daarnaast is het ook een mogelijkheid om het museum vrij te bezoeken met kunstwijzer, mits dit bezoek van te voren is aangemeld.
Amersfoort ligt in het midden van het land, heeft een prachtige oude binnenstad en het leeft. Maar hoe is die middeleeuwse binnenstad eigenlijk ontstaan, en waarom op deze plek?
Ontdek hoe het leven in Amersfoort was onder de Duitse bezetting.
Wij maken graag kennis met enthousiaste creatieve ondernemers, kunstenaars of ambachtslieden die hun kennis en talent willen delen in het onderwijs of buitenschoolse activiteiten.