Lesmateriaal, Het jonge kind

Dansend leren met lessen Taaldans en Rekendans

Kleine kinderen bewegen graag en scholen en kinderdagverblijven zorgen ervoor dat hiervoor altijd ruimte is. Maar wist je dat dansen ook goed kan zijn voor taal en rekenen?

Datum
20 november 2023
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
PCBO school 't Anker start met door NEOS georganiseerde theaterlessen tijdens de gouden weken.
Interesse?

Benieuwd wat Taaldans en Rekendans kan betekenen op jouw school?

Peuters en kleuters die dansen doen zoveel meer dan alleen bewegen. Spelenderwijs maken ze belangrijke sprongen in hun taal- en rekenvaardigheden en leren die meteen toe te passen in de praktijk. Daarom biedt NEOS Cultuuronderwijs kinderdagverblijven en scholen in het primair onderwijs lessen aan van dansdocenten die zijn getraind in de methode Taaldans en Rekendans . 

Het gaat bijna vanzelf

Saskia Sap, adviseur Kinderopvang bij NEOS, licht de methode toe: ‘Kleine kinderen die zich bewegen in een ruimte zijn op een elementair niveau al bezig met rekenen. Wie staat er voor jou en wie staat er achter jou? Wat is hoog en wat is laag? Maar ook zijn ze bezig met taal, omdat je dat tijdens dansles nodig hebt om te benoemen wat je aan het doen bent.’  

Taaldans en Rekendans bestaat uit een serie van meerdere lessen. Deze kunnen worden verbonden aan thema’s die aansluiten op de beleefwereld van kinderen, zoals bijvoorbeeld de seizoenen. Deze manier van leren met het lichaam blijkt vaak goed te werken bij kinderen met een taalachterstand. Ook ziet Saskia mogelijkheden voor het speciaal onderwijs. ‘Kinderen in het speciaal onderwijs worden op deze manier veel meer getriggerd dan door een boekje.’ 

Vierkant

Simone van Ruitenbeek is een van de docenten die namens NEOS Taaldans en Rekendans geeft. Zij prijst de mogelijkheden voor maakwerk die deze methode oplevert. ‘Doordat we van tevoren met de leerkrachten of pedagogisch medewerkers over de groep in gesprek gaan, kunnen we een goede beginsituatie schetsen. De taal- en rekenonderwerpen waar de leerlingen moeite mee hebben, verwerken we dan in de dansles.’  

Simone ervaart regelmatig hoe het zelfvertrouwen van kinderen groeit tijdens danslessen. ‘Heel vaak hoor ik van leerkrachten dat in de klas een bepaalde leerling moeite heeft met hardop zeggen dat het een vierkant is dat de juf omhooghoudt. In de dansles dansen we in cirkels, driehoeken en vierkanten. We tellen de hoeken en vol vertrouwen roept diezelfde leerling ineens ‘VIERKANT!’ 

Studio Swing

Taaldans en Rekendans is ontwikkeld door dansdocent Lenneke Gentle van Studio Swing. Dansdocenten die Taaldans en Rekendans aanbieden namens NEOS hebben bij haar de gelijknamige cursus afgerond. 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.