Ludodidactiek: het spel van aandacht en motivatie
Tijdens de presentatie leer je aan de hand van good practices als een ludodidacticus te kijken naar het onderwijs en leer je over de basisprincipes van spelontwerp.

Spellen zijn zo ontworpen dat ze de motivatie om te spelen uitlokken. Spelontwerpers bezitten kennis over de ontwerpprocessen van deze spellen. Hoe houden ze de aandacht vast en weten ze spelers met rollen en regels te motiveren? Kunnen wij als docenten het ontwerpersperspectief leren en daarmee motiverend onderwijs ontwerpen? Het vasthouden van motivatie en het (ver)werken van leerstof door de leerling is toch het streven van alle docenten?
Ludodidactiek is het ontwerpen van leerprocessen op basis van spelprincipes die spelontwerpers hanteren. Daarmee weten ze de motivatie en de retentiewaarde van de leerstof te vergroten. Tijdens de presentatie leer je aan de hand van good practices als een ludodidacticus te kijken naar het onderwijs en leer je over de basisprincipes van spelontwerp.
Deze workshop is gericht op primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Over de workshopleider
Robert Stieltjes is oprichter van Creƫer en Leer; een online methode voor drama, muziek en beeldende vorming. Daarnaast is hij hogeschooldocent beeldende vorming en algemene didactiek op de IPABO te Amsterdam en docent ludodidactiek bij de HKU. Hij geeft training en coaching over procesgerichte didactiek, beeldend en ludodidactiek.