Primair Onderwijs, Trainingen

‘Rekenonderwijs laten we ook niet afhangen van hoeveel tijd de leerkracht over heeft’

De creatieve vakken een vaste plek geven in het onderwijs. Voor intern cultuurcoördinator (ICC’er) Anne Marie Willemsen is het een belangrijk leerdoel in de ICC-cursus die ze momenteel volgt. ‘Het zou jammer zijn als cultuureducatie alleen gebeurt wanneer de leerkracht tijd over heeft.’

ICC-cursus met certificaat
Datum
19 februari 2024
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
NEOS Netwerkbijeenkomst mbo Mondriaanhuis
Deelnemen aan de ICC-cursus?

Je kunt je alvast aanmelden voor de editie 2024/2025

‘Een aha-momentje dat me nog helder bijstaat, had ik tijdens een dansles die we kregen van NEOS’, vertelt Anne Marie, sinds drie jaar werkzaam bij basisschool de Wonderboom. Ze volgt momenteel de ICC-cursus van NEOS waar de deelnemers naast heel veel theorie ook praktisch met kunstvaklessen aan de slag gaan.

‘In een van de danslessen gingen we woorden aan elkaar uitbeelden via beweging. Dan sta je ineens met je lichaam het fenomeen pollepel uit te beelden!’, vertelt Anne Marie lachend. ‘Ontzettend leuk om te doen. Je onderzoekt met je lijf de eigenschappen van de pollepel: beweeg ik hoog of laag bij de grond, maak ik me lang of krom, beweeg ik rechtuit of in rondjes? Echt een dansles, maar tegelijk werkten we ook aan woordenschat. Voor mij was het letterlijk aan den lijve ervaren hoe je een kunstvakles kunt combineren met taalontwikkeling.’

Belang van cultuuronderwijs

Naast meer inzicht in hoe je vakoverstijgend kunt werken, leren de ICC’ers in spé alles over het creëren van draagvlak, budgettering en als een rode draad door de training heen: de meerwaarde van cultuuronderwijs. ‘Leerkrachten zijn echte duizendpoten’, vertelt ICC-trainer Stephanie Westerhoud, ‘ze kunnen veel, maar moeten dat ook. In de training ervaren ze de rust en ruimte om met elkaar te praten over het waarom van cultuuronderwijs. Dat het meer is dan een beetje knutselen, maar dat het gaat over het trainen van essentiële vaardigheden: problemen oplossen, doorzetten als het even niet lukt, samenwerken. Dingen die bij rekenen, taal en de zaakvakken niet of veel minder aan bod komen.’

Anne Marie: ‘Zo zie ik het ook, je zet de creativiteit in een kind aan, maar traint ook vaardigheden die kinderen in veel verschillende domeinen nodig hebben. Het zou ontzettend jammer zijn als je dat alleen doet wanneer je er even tijd voor hebt. Juist daarom vind ik het zo belangrijk om cultuuronderwijs goed in te bedden in het onderwijs, zodat het niet meer afhangt van de individuele leerkracht. ‘Stel dat goed rekenonderwijs zou afhangen van of een leerkracht daar affiniteit mee heeft, dat zouden we toch heel bizar vinden?’, zegt Stephanie. ‘Toch gaat het soms nog wel zo met cultuuronderwijs. En dat is ook logisch, want ga maar eens een dansles geven als je denkt dat je niet goed bent in dans. We moeten leerkrachten daarom niet zelf het wiel laten uitvinden, maar hen daar goed in ondersteunen.’

Mooie en spannende taak

‘Inderdaad, het scheppen van de voorwaarden om cultuuronderwijs de plek te geven die het verdient’, zegt Anne Marie. ‘Mijn team de tools geven die daarvoor nodig zijn. Daar ligt voor mij de grootste uitdaging als aankomend ICC’er. Het is zo’n mooie maar ook grote taak die op mijn schouders rust: hoe ga ik die veranderingen doorvoeren op onze school? Hoe ga ik mezelf als ICC’er positioneren? Dat stuk vind ik spannend, maar het is ook ontzettend leuk om erover na te denken, samen met de andere deelnemers van de ICC-cursus. Het van elkaar leren en gaandeweg echt een visie te ontwikkelen die past bij je school.

‘Goed cultuuronderwijs is wat dat betreft voor elke school weer anders’, vult Stephanie aan. Er moet ruimte zijn voor eigen keuzes en juist dat vind ik ook zo mooi aan onderwijs. Dat kinderen ervaren dat ze ook mogen zoeken en onderzoeken, wie ben ik, hoe kijk ik tegen de wereld aan en dat het antwoord daarop niet altijd alleen maar goed is of fout.’

NEOS ICC-training

NEOS organiseert jaarlijks de training voor intern cultuurcoördinator. Tijdens acht bijeenkomsten ontvang je alle bouwstenen om je eigen cultuurbeleidsplan te schrijven. Nieuwsgierig naar de training of je alvast aanmelden voor de editie 2024/2025? Stuur een e-mail naar: team@neoscultuuronderwijs.nl

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.