Inspiratie

Dansen goed voor zelfvertrouwen

In de laatste week voor de zomervakantie veranderde basisschool ’t Anker in een klein museum waarin leerlingen bijzonder werk van de afgelopen maanden aan hun ouders lieten zien. Het aandeel van groep 3 en 4 van Linda Kroeze was geen tentoonstelling maar een dansuitvoering.

De inspiratie voor de dansuitvoering waren de danslessen die de leerlingen tien woensdagen kregen van Christoph Eberl. Deze danslessen zijn ingekocht door de cultuurcoördinator van ‘t Anker bij NEOS Cultuuronderwijs. ‘Op ’t Anker werken we tot twaalf uur keihard aan rekenen, taal en spelling. In de middag is er ruimte voor creativiteit,’ vertelt Linda trots. ‘Je ziet hoe sommige kinderen het ’s ochtends best pittig hebben. Als ze tijdens zo’n dansles merken dat iets anders ze makkelijker afgaat, is dat heel goed voor hun zelfvertrouwen.’

Christopher gelooft dat zijn lessen heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen: ‘De motorische vaardigheden die ze leren gebruiken ze in het dagelijks leven. Hoe meer ze worden uitgedaagd over hun lijf, hoe meer ze leren over hun lijf: hoe dat zich verhoudt tegenover de ander, tegenover de ruimte en wat ze daarmee kunnen.’

'Je leert veel over je eigen klas'

Iedere les begint met een warming-up. Daarna volgen allerlei oefeningen waarbij de leerlingen de bewegingen van Christoph nadoen of in tweetallen een opdracht uitvoeren. ‘Het is heel leuk om te zien hoe geconcentreerd ze dat doen,’ lacht Linda. ‘Omdat we het iedere week doen, gaan kinderen die in het begin wat verlegen zijn zich steeds meer op hun gemak voelen.’

Ook benut Linda de lessen om haar leerlingen te observeren. Zo leert ze veel over haar eigen klas. ‘Ze zijn niet meer zo bezig met dat ze naar een dansles gaan. Ze zijn echt bezig met ontdekken. Je ziet dat de overprikkeling minder wordt. Ze gaan er gewoon voor.’ Om al deze redenen vindt Linda het prettig dat dit een serie was van tien lessen in de plaats van iets eenmaligs. ‘Zo krijgen ze echt door hoe het werkt. Vorig jaar deden we dit met drama, en daarvoor met muziek. Ik vind dat heel fijn werken. Je kunt je beter focussen op één ding en daar experts bij roepen die weten wat ze doen. Dat is een groot verschil.’

De voorstelling in een zaal vol enthousiaste ouders was een mooie manier om het af te ronden. Christoph: ‘Ik vind het prachtig om te zien hoe de leerlingen hun speelsheid en vertrouwen zo hebben ontwikkeld dat ze wat ze in tien weken hebben geleerd voor vreemden durven te doen.’ En Linda vult hier op aan: ‘Al die ogen maakten het superspannend, maar het is onwijs goed gegaan. Dan voelt iedereen, dit hebben wij samen als één groep gedaan. Dat is een mooie succeservaring.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.