Inspiratie

Maak kennis met Femke: adviseur vo en mbo

‘Met kunstonderwijs kun je werken aan de creatieve ontwikkeling van leerlingen, maar ook aan de persoonsontwikkeling of het maken van verbindingen met andere vakken’, meent Femke Saher. ‘Zo probeer ik cultuuronderwijs in te zetten.’

Femke Saher

Femke is adviseur vo en mbo bij NEOS Cultuuronderwijs. ‘Ik adviseer scholen over het kunst en cultuuraanbod in de stad, ik denk mee over het cultuurbeleid of curriculum op het gebied van kunst en cultuur of ik kan helpen bij een subsidieaanvraag.’ 

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijken tieners en jongvolwassenen meestal wel te porren voor culturele activiteiten. ‘Vaak zijn ze heel enthousiast omdat ze iets gaan doen buiten school, iets wat ze nog niet kennen. Het is spannend, anders dan anders’, vertelt Femke. ‘Een van mijn taken is docenten werven die goed bij aansluiten bij de doelgroep. Mensen die de verbinding kunnen leggen tussen kunst en de beleving van de jongeren.’ 

Opera en dance battles

‘Zo hebben we een project gedaan met MBO Amersfoort. Studenten zorg en welzijn zijn naar de voorstelling Dwaalhuis van Holland Opera geweest. De voorstelling gaat over een vrouw met Alzheimer. Dat is voor veel studenten vanuit hun toekomstige beroepspraktijk of privé situatie een aansprekend thema. Na de voorstelling hebben de studenten hun eigen ervaringen beschreven onder leiding van een rapper of spoken word artiest. Voor veel studenten was het de eerste keer dat ze in het theater kwamen. En dan was het ook nog eens opera! Het was iets volkomen nieuws voor ze. Maar door het te laten aansluiten op hun praktijk, stond het ook heel dicht bij hun beleefwereld. Ze waren daardoor erg enthousiast.’ 

Ook werkt Femke aan mooie plannen voor het vo. ‘Binnen City of A hebben we een project gedaan met het straattheaterfestival Spoffin. De vraag was: hoe kunnen we op een laagdrempelige manier voorstellingen aanbieden op middelbare scholen en naschoolse lessen daaraan koppelen? Toen zijn er een aantal voorstellingen gekomen op schoolpleinen. Dat werkte heel goed. Er werd bijvoorbeeld een dance battle gehouden door Freedom City. We willen graag ook met jonge dansdocenten van die club op scholen les gaan geven. Dat staat nu op de planning.’ 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.