Inspiratie

Ina Geisler: kerndocent theater

‘Dat ik als kind theater heb mogen spelen en me daarin heb mogen uiten is heel belangrijk voor mij geweest,’ vertelt Ina Geisler. ‘Dan was ik mezelf, ging ik genieten en werd ik gewaardeerd. Ik weet dus hoe belangrijk het is om als kind zulke succesmomenten te hebben.’ Jonge kinderen dit soort momenten bezorgen is haar drijfsfeer bij het geven van theaterlessen en voorstellingen te maken met poppenspel. 'Kinderen die cognitief niet slim lijken, blijken dan vaak op een andere, creatieve manier heel erg slim te zijn.’

Ina is kerndocent theater bij NEOS Cultuuronderwijs. Ze begeleidt kunstvakdocenten bij theaterlessen op scholen. ‘Er wordt samen nagedacht over lesopbouw, pedagogisch klimaat en allerlei issues die zich voordoen in de praktijk. Hoe leg je contact met kinderen? Hoe zorg je ervoor dat ze meedoen? Snappen de leerlingen wat wij doen? Hoe reageren docenten op wat er gebeurt in zo’n les?’

Het is een kwestie van maatwerk. Iedere docent heeft zijn eigen krachten, iedere klas een eigen dynamiek, iedere leerling eigen behoeften. ‘Laatst kwam ik bijvoorbeeld kijken bij een jonge docent die lesgaf aan groep 7 en 8. Dat vraagt om veel power. Hij deed het heel gedreven en met veel energie, maar zonder rust. De kinderen gingen goed meedoen, maar het miste het uitademen. Een andere docent was juist een beetje afwachtend. Alles landt dan heel zachtjes. Dat is voor de kleuters heel fijn, maar af en toe kun je ze net iets meer uitdagen. Daar ligt dan een taak voor mij om daarover feedback te geven.’

'Ze mogen gek doen'

‘Theater is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is een middel om ze te leren dat ze er mogen zijn. Ze leren zich uiten en durven emoties te tonen.’ Een van de mooiste dingen van het vak vindt Ina hoe iedereen binnen theaterlessen een eigen plekje ontdekt. ‘De meeste kinderen vinden de lessen leuk. Ze mogen eindelijk eens gek doen in de plaats van stilzitten. Je hebt natuurlijk ook kinderen die daar niets mee kunnen. Laatst was ik bij een les en daar was een jongen die niet gemotiveerd leek. Maar na de les vroeg hij of we een ander klusje voor hem haden. Hij is toen met de techniek in de weer gegaan en vond dat erg leuk. Dat was zo gaaf om te zien.’

Ina hoopt dat er meer ruimte komt voor creatieve lessen. ‘Kinderen zijn erbij gebaat om minimaal een keer per week theater, muziek of andere creatieve vakken te krijgen. Vier lessen, zoals nu vaak het geval is, is slechts een kennismaking met het vak theater. Daarna zouden ze het hele jaar door minimaal één keer per week theaterlessen mogen hebben.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.