Inspiratie

Interview met Niké Hijink

adviseur primair en voortgezet onderwijs

Nike hijink

Niké kent de onderwijswereld van binnenuit. Ze stond jarenlang als docente CKV, Dans en Drama voor de klas in het voortgezet onderwijs. Deze praktijkervaring combineert ze in haar werk als adviseur en projectleider met een flinke dosis theoretische kennis. Niké studeerde onder andere Cultuurwetenschappen en Theaterwetenschappen. Voordat ze aan de slag ging bij NEOS was ze bij het LKCA werkzaam als Specialist Cultuureducatie en hield zich bezig met methoden, leerlijnen, beoordelingsinstrumenten en icc-trainingen.

''Ik ben trots op onze samenwerkingsprojecten''
Niké Hijink

Goed luisteren

In haar gesprekken met scholen in Amersfoort komt het combineren van haar praktijkervaring met theoretische kennis goed van pas. Ze adviseert scholen bij het schrijven van subsidieaanvragen en beleidsplannen. Niké: “Ik probeer altijd heel goed te luisteren. Wat vindt een school belangrijk? Wat is er nodig om het hele team mee te krijgen? Ik ben nu bijvoorbeeld in gesprek met een school voor Speciaal Onderwijs. Samen met de cultuurcoördinator willen we cultuur structureel in de school verankeren. Ik bijt me dan helemaal vast in de school en de leerlingen. Ik informeer de school over de regelingen die er zijn en de rol die NEOS hierin kan spelen. Vervolgens doe ik een voorzet waarop de icc’er kan reageren en maak ik een begroting. Zo geven we samen vorm aan het plan.”

Samenwerkingen begeleiden

Niké is als procesbegeleider betrokken bij verschillende samenwerkingsprojecten waarin scholen, culturele partners uit de stad en NEOS samen optrekken. Haar kracht ligt in het samenbrengen van de juiste mensen. Ze is bijvoorbeeld bezig met een projectplan rond disposable art: “Een school en een duurzaam ontwerpster kwamen bij NEOS om een stadsbreed project op te zetten rond wegwerp plastic. We zijn een onderzoek gestart waarin we maatschappelijke en culturele organisaties in kaart brachten die hiermee bezig zijn. Samen schreven we een plan waarin we vanuit een kunstinvalshoek het onderwerp plastic belichten. Ik vind het in zo’n gezamenlijk proces essentieel dat we elkaar ontmoeten en input van elkaar krijgen. Zo versterk je de onderlinge band.”

Niké vindt het belangrijk dat de culturele lessen niet alleen in de klas, maar ook in de stad Amersfoort plaatsvinden. “Ik ben trots op onze samenwerkingsprojecten waarin leerlingen de stad ingaan voor een tof inhoudelijk kunstproject dat instellingen en scholen samen hebben ontwikkeld.”

Wil je nog meer weten over Niké en haar rol binnen NEOS? Lees dan haar interview over de leerlijn Art&Music op het Pro33college