Inspiratie

Nieuw lesprogramma met film van KAdE

Hoe ontstaat een tentoonstelling? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Wie werkt er allemaal aan mee? Dit soort vragen worden vaak gesteld door zowel leerlingen als leerkrachten aan de medewerkers van Kunsthal KAdE en worden beantwoord in een korte film die onderdeel is van een nieuw lesprogramma van de Amersfoortse kunsthal.

In KAdE achter de schermen wordt op toegankelijke en enthousiasmerende wijze een kijkje geboden in de keuken van KAdE. ‘We wilden een film maken die alle facetten laat zien van een tentoonstelling maken. Dat betekent dat de mensen voor en achter de schermen aan bod moeten komen,’ legt educator Tess Bonouvrie uit. Vandaar dus dat niet alleen de kunstenaars en directeuren aan het woord worden gelaten. Ook de mensen die het transport doen, de tentoonstelling opbouwen of de e-tickets maken komen aan bod. Er is een fascinerend interview met de man die het klaarspeelt de meest vreemde kunstinstallaties stevig op te hangen. ‘We wilden jongeren inspireren en laten zien dat een kunsthal uit zoveel verschillende beroepen bestaat.’

Timelaps

De film werd geregisseerd door Floortje Mols. Zij was de perfecte keuze omdat ze naast regisseur ook museumdocent is bij KAdE. Daardoor is ze al bekend was met het reilen en zeilen van de Kunsthal. ‘Het lastigste was dat ik zoveel mensen aan het woord wilde laten,’ vertelt Floortje. ‘Bij film wil je vooral het beeld laten spreken en mensen echt laten kijken.’ Ze is daarom ook erg blij dat het haar gelukt is een timelaps toe te voegen: vier weken lang heeft een kleine camera gehangen in de grote zaal van KAdE, zodat je versneld kan afspelen hoe een tentoonstelling wordt opgebouwd. Ook is ze erg trots op de innemende presentator Ruud Moesbergen. ‘We waren geïnspireerd door Het klokhuis. Daar wordt je op niet belerende manier meegenomen in het verhaal. Dat hebben we ook hier geprobeerd.’

Een eigen tentoonstelling

Er zijn twee versies van KAdE achter de schermen, een voor het VO en een voor het PO. Ze zijn onderdeel van een breder lesprogramma. Op school kijken de leerlingen eerst de film. Na deze voorbereiding in de klas, gaan de leerlingen zelf poolshoogte nemen in KAdE. Samen met de museumdocent onderzoeken ze hoe de nieuwe tentoonstelling in elkaar zit. Na afloop maken ze in de klas een eigen tentoonstelling.

‘Ik hoop dat heel veel scholieren maar ook docenten anders gaan kijken naar Kunsthal KAdE,’ besluit Tess. ‘Dat ze naar buiten gaan en denken, wauw, dat kan dus allemaal.’ ‘Veel kinderen gaan helemaal niet uit zichzelf naar een kunsthal,’ voegt Floortje toe. ‘Misschien dat na dit lesprogramma er een nieuw luikje is geopend in hun hoofd. Misschien dat ze denken, ik kan daar ook later werken.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.