Roos van den Bedem liep stage bij NEOS Cultuuronderwijs
Roos van den Bedem, leerling aan Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt, liep van 13 tot 19 mei stage bij NEOS Cultuuronderwijs en schreef een inspirerend verslag over haar ervaringen. ‘Het doorlopende thema deze week was het enthousiast maken van kinderen en jeugd voor kunst en vooral hen maar met zoveel mogelijk kunstvormen in aanraking te laten komen.’
De afgelopen week heb ik stage gelopen bij NEOS Cultuuronderwijs. Ik heb bij voorstellingen voor alle leeftijdsgroepen aanwezig mogen zijn, een voor de kleuters, een voor de basisschool en een voorstelling voor de middelbare school. Het was ontzettend leuk om de reacties van het publiek op de voorstelling te zien. Bij de kleuters viel me vooral de verwondering op en de aandacht die zij schonken aan kleine details, dingen die mij als zeventienjarige niet meer zo opvallen. Ook hun enthousiasme toen ze aan het einde van de dansvoorstelling mee mochten dansen was leuk om te zien. Aan het einde deden zelfs de meest verlegen kinderen mee.
Bij groep zeven en acht, die naar de voorstelling Vergeten dieren en verloren zaken gingen, merkte ik dat ze het heel bijzonder vonden om in een echt theater te zijn. Het was heel leuk om te zien hoe erg ze met de voorstelling bezig waren. Als de acteur iets aan het publiek vroeg werd er enthousiast geantwoord en als er iets achter hem op het podium gebeurde riepen de kinderen snel een waarschuwing. Ook bij de dansvoorstelling op de middelbare school was er veel interactie en werd de kunst zelfs gecombineerd met wat geschiedenis en maatschappelijke kennis. Het was heel leuk om te zien dat er voor elke leeftijdsgroep wel wat was waar ze enthousiast van werden.
Deze week bestond natuurlijk niet alleen uit voorstellingen bijwonen. Ik heb ook aanwezig mogen zijn bij een behoorlijk aantal besprekingen. Bijvoorbeeld bij vergaderingen op scholen waar we bespraken hoe we jongeren weer enthousiast konden krijgen voor kunst en cultuur en wat voor een soort activiteiten daarvoor het best gepland kunnen worden. Maar ook was ik bij gesprekken waar een heel rooster aan activiteiten werd gepland zoals voorstellingen, museumbezoeken en workshops voor alle klassen.
Bij een basisschool was ik bij een teamtraining waar docenten meer werd verteld wat ze met de kinderen konden doen tijdens de knutsellessen. Ze konden de creativiteit van de kinderen onder anderen stimuleren door ze vrijere opdrachten te geven en niet dingen precies van een plaatje na te laten maken. Wat mij het meest opviel bij alle bezoeken aan de scholen was hoe gedreven de leraren waren in het enthousiast maken van kinderen voor kunst. Ze vinden het heel leuk om hiervoor nieuwe ideeën op te doen.
Naast de besprekingen op scholen mocht ik ook aanwezig zijn bij een bespreking met Kunsthal KADE. Wat me daarvan het sterkst is bijgebleven is hoe gemotiveerd KADE is om ook met anderen samen te werken om een nog interessanter programma in elkaar te zetten. Ze stoppen allerlei vernieuwingen in de activiteiten om het aantrekkelijker te maken voor de jeugd.
Deze week heb ik ook de kans gekregen mee te lopen bij een rondleiding aan groep vijf in het Mondriaanhuis. Hier viel het me weer op hoe geïnteresseerd de kinderen waren in het verhaal van de gids en hoe vaak ze hun handen opstaken om een vraag te beantwoorden of er zelf een te stellen. Het mooiste moment vond ik wel hoe enthousiast de kinderen werden toen de video niet meer alleen op het scherm afspeelden maar de lijnen uit Mondriaans schilderijen ook over de vloer en muren begonnen te lopen.
Het doorlopende thema deze week was kinderen en jeugd enthousiast maken voor kunst en hen met zoveel mogelijk kunstvormen in aanraking laten komen. Zo ontdekken zij misschien wel hun passie. Zelf vind ik kunst en cultuuronderwijs heel belangrijk. Het helpt ontzettend bij je ontwikkeling, of dat nou is omdat je een goede manier hebt gevonden om jezelf te uiten of dat je sneller oplossingen kan bedenken door op een net wat creatievere manier met probleemstellingen om te gaan. Of zelfs dat je het ‘gewoon leuk’ vindt om naar een voorstelling te gaan of een museum te bezoeken. Ik denk dat op wat voor een manier je ook met kunst omgaat, dat je er heel je leven lang plezier en profijt van kan hebben. Dat is kijkend naar wat ik heb gezien ook waar NEOS voor staat, ieder kind op cultureel gebied de kans geven om zich te ontwikkelen.