Inspiratie, Primair Onderwijs

Botten, bloed en ledematen in interactieve kleutervoorstelling

Vijftig minuten lang de aandacht vasthouden van kleuters, hoe doe je dat? Het lukte dansgroep De Dansers, die hun voorstelling Een kleine anatomie opvoerde voor basisscholen de Vuurvogel en de Gondelier. ‘De voorstelling brengt echt verdieping,’ vertelt leerkracht Astrid Commissaris. ‘Ah! Zo kun je dans ook inzetten.’

interactieve voorstelling voor kleuters
Datum
12 februari 2024
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
Theater op school?

NEOS programmeert een afwisselend aanbod. Onze programmeur vertelt je graag meer.

‘Mijn armen zijn langer dan de jouwe, dus ik kan jou van verder weg aanraken. Jij hebt hele kleine vingers om snel mijn veters los te friemelen. Jouw mond is het grootst, daar past een hele boterham in.’ Zo begint de beschrijving van Een kleine anatomie, een dansvoorstelling van De Dansers, voor kinderen van groep 1 tot en met 4. In deze interactieve voorstelling maken kinderen kennis met het hele menselijk lichaam: botten, bloed en ledematen komen langs, maar ook emoties, zoals verdriet, woede of vrolijk zijn.

Gelaagde voorstelling

Naast sterke theatrale en muzikale elementen, zit de voorstelling danstechnisch ontzettend goed in elkaar, vindt Adviseur primair onderwijs Kim Bosch. ‘De dansers bewegen precies op de typische manier waarop kleuters dat doen. Daardoor herkennen ze zichzelf en gaan ze vanzelf meedoen. Bij die bewegingen hoor je ook een voice-over die uitleg geeft bij alle lichaamsdelen die langskomen. De teksten snappen de kleuters misschien niet, maar samen met de muziek maken ze de voorstelling heel gelaagd; ook voor iets oudere kinderen en ouders is het leuk en zelfs ontroerend. Heel knap hoe de makers dat hebben gedaan.’

interactieve voorstelling voor kleuters
Foto: Bart Grietens

De meerwaarde van een voorstelling

De impact van Een kleine anatomie reikt verder dan alleen de voorstelling, merkte Astrid na afloop. ‘De dansers gebruikten bijvoorbeeld de decorstukken als poppenkast, en dan zie je dat de kleuters dat in de dagen erna ook gaan doen. Ook heel mooi: een week na de voorstelling hoorde ik dat een meisje zo enthousiast was, dat ze ineens op dansles wilde. Afgelopen week is ze voor het eerst geweest. Mij schudt dat als leerkracht wakker. Als iemand die niet veel heeft met dans ben ik snel geneigd even wat dansjes op internet te zoeken en daar dansles mee te vullen. Zo’n voorstelling laat mij zien: Ah! Dat kun je er ook mee doen en zo kun je het ook inzetten. Het geeft echt verdieping.’

Bekijk een voorstelling met de klas

Met je klas naar het theater of het theater in de klas? NEOS programmeert een afwisselend aanbod van jeugdtheater in de disciplines dans, theater en muziek. Onze programmeur vertelt je graag meer. Neem contact op voor een afspraak via team@neoscultuuronderwijs.nl.

Foto header: Bart Grietens

interactieve voorstelling voor kleuters

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.