Inspiratie, Primair Onderwijs

Geslaagde kunst- en cultuurdag Boulevard410

Een kunst- en cultuurdag die aansluit op de themaweken ‘Wonen en Bouwen’: hoe vul je dat leuk en passend in? Zo luidde de vraag aan NEOS van SBO-school Boulevard410. Het resultaat is volgens pedagogisch medewerker Ülkü Mete een groot succes: ‘Iedereen wil nu op graffiti-les.’

kunst en cultuurdag sbo-school
Datum
28 februari 2024
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
Workshop muziek en taal conferentie cultuuronderwijs NEOS
Kunst- en cultuurdag op jouw school?

NEOS denkt graag me je mee.

‘Komt dit wel goed?’ dacht Ülkü Mete in eerste instantie, bij het brainstormen met NEOS over de Kunst en Cultuurdag op haar school. Ülkü werkt als pedagogisch medewerker bij SBO-school Boulevard410, waar een collega met het idee kwam om resterend subsidiegeld te gebruiken voor een ‘Kunst en Cultuurdag’. ‘Onze Adviseur primair onderwijs, Kim Bosch, stelde voor om twee blokken van twee uur durende workshops aan te bieden, waarbij leerlingen steeds konden kiezen uit meerdere opties. Twee uur is echt heel lang voor onze doelgroep, maar het pakte supergoed uit,’ vertelt Ülkü enthousiast.

Workshops op thema door ervaren vakdocenten

Tijdens de Kunst en Cultuur dag konden alle leerlingen van Boulevard410 twee keer een workshop volgen. Samen met Kim stelde Ülkü een keuzemenu met diverse lessen samen: van bucketdrumming, sounddesign en rap, tot graffiti, breakdance en het maken van stop-motion filmpjes. ‘Lekker urban,’ zegt Ülkü, ‘dat paste goed bij onze themaweken over Wonen en Bouwen.’ Behalve de inhoud van de lessen is Ülkü ook erg enthousiast over de workshopleiders: ‘We werken hier met een complexe doelgroep, maar als je weet wat ze nodig hebben, is er heel veel mogelijk. De workshopleiders die NEOS had geregeld hadden zichtbaar ervaring en ook affiniteit met deze leerlingen. Het was echt super hoe ze voor die groepen stonden.’

kunst en cultuurdag sbo-school

‘Geef korte instructies, duidelijke regels. Houd geen ellenlang verhaal over de geschiedenis van de stop-motion, maar ga praktisch aan de slag.’ Dit soort tips geeft Kim standaard mee aan de vakdocenten die ze naar het speciaal basisonderwijs stuurt. ‘Van de mensen die ik vraag, weet ik dat ze veel ervaring hebben met doelgroepen die graag lekker praktisch bezig zijn. Ze zijn daaraan gewend, hebben de juiste toolkit en spreken de kinderen daardoor makkelijker aan.

workshop graffiti

Gemotiveerde kinderen

‘Het begin van de dag was even hectisch, maar toen alles eenmaal op gang was, ging het perfect’, vertelt Ülkü . ‘Het was best een heel georganiseer, wie moet waar zijn, en zorgen dat het materiaal naar de juiste lokalen gaat. Gelukkig hadden we een strak draaiboek, waardoor dat allemaal soepel liep. En het was heel fijn dat Kim er bij de opstart al bij was om iedereen op weg te helpen. Ze heeft zelfs nog even ingevallen en een stukje workshop gegeven, omdat de les bucketdrumming wat korter uitviel dan gedacht. Wat ook goed werkte, is dat de kinderen zelf konden kiezen welke workshop ze wilden doen. Je ziet dat ze dan echt gemotiveerd zijn om actief mee te doen en houden het veel langer vol dan wij van tevoren dachten.’

Ontprikkelen in het zenlokaal

Daarnaast speelt groepsgrootte volgens Ülkü ook een belangrijke rol in de prikkelverwerking van de leerlingen. Ülkü : ‘Wij wilden daarom maximaal 15 leerlingen per workshop, maar dat was niet haalbaar. Kim en ik kwamen vervolgen samen tot een backup-plan: een extra lokaal waar kinderen onder begeleiding van een leerkracht even hun eigen ding konden doen. Een soort ‘zenlokaal’. Nou, het was daar verrassend stil, er zijn misschien 2 of 3 kinderen geweest. Daaruit kun je wel afleiden dat het echt goed werkte voor de kinderen. De leerlingen zelf hebben dat trouwens ook heel duidelijk gemaakt: kunnen we dit niet vaker doen?, vroegen er een paar. En.. ze willen nu ook allemaal op graffiti. Ze krijgen het daar nog druk met de aanmeldingen.’

Kunst en Cultuur dag op jouw school?

Op zoek naar een leuke en leerzame invulling van een project- of themadag? NEOS denkt graag me je mee. Het afgelopen jaar hebben we al bij vele scholen en organisaties onze expertise en ons netwerk mogen delen. Benieuwd hoe we dit voor jouw school kunnen invullen? Stuur een e-mail naar team@neoscultuuronderwijs.nl en we denken graag met je mee.

kunst en cultuurdag sbo-school
Bucketdrumming workshop. Foto: Linda Bouritius
graffiti workshop
Graffiti workshop. Foto: Linda Bouritius
workshop schuuratelier
Schuuratelier workshop. Foto: Linda Bouritius
workshop stop-motion
Stop-motion workshop. Foto: Linda Bouritius
Rap workshop
Rap workshop. Foto: Linda Bouritius

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.