Inspiratie

Je eigen stem ontdekken als podcaster

In de lessenserie Podcast maken van het Medialab van Bibliotheek Eemland werken leerlingen samen aan een podcast aflevering over dingen die hen bezighouden. Wat begint met lichte spanning en verlegenheid eindigt volgens vakdocent en programmamaker Marleen Geluk vaak met plannen voor een tweede aflevering. ‘Podcasts opnemen smaakt al snel naar meer!’


lessenserie podcast maken
Datum
13 oktober 2025
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
Ook aan de slag met media?

Lees meer over de programmalijn

’Het horen van hun eigen microfoonstem in de koptelefoon gaat soms gepaard met veel gegiechel,’ vertelt Marleen Geluk, vakdocent en programmamaker bij het Medialab van de Bibliotheek Eemland. ‘De meeste leerlingen vinden het vooral stoer om in zo’n studio aan te schuiven. Anderen vinden het ook spannend. Door al die apparatuur en de studio waar we in werken, voelt het direct heel professioneel. Totdat ze doorhebben dat ze vooral een gezellig gesprek mogen voeren, over een onderwerp waar ze zelf enthousiast over zijn! Dan komt het meestal wel goed en zien we veel trotse gezichten na de opnames.’

Lessenserie Podcast maken

De lessenserie Podcast maken bestaat uit een introductieles, gevolgd door twee lessen onder leiding van de vakdocent van het Medialab. Tijdens de introductie maken leerlingen kennis met het medium, brainstormen ze in groepjes over thema’s en oefenen ze met (door)vragen in een gesprek. Daarna mogen de leerlingen de studio in: om te wennen maken ze eerst een proefopname. Ze krijgen tips van de vakdocent en oefenen verder met spontaan spreken en actief luisteren naar elkaar. In de laatste les maken leerlingen de ‘echte’ opnames die ze klassikaal met elkaar terugluisteren.

Griezelfilms, hiphop en de islam

‘Leerlingen ontdekken op deze manier hoe ze hun stem en luistervaardigheid bewust in kunnen zetten om verhalen, meningen en ideeën te delen,’ legt Marleen uit. ‘We hebben al een hoop verrassende afleveringen zien langskomen: over griezelfilms, oude legendes, hiphop uit de nineties en de islam. Maar thema’s als voetbal, huisdieren en favoriete games komen langs. Het gaat er uiteindelijk om dat leerlingen erachter komen hoe leuk én krachtig het is om je eigen stem te laten horen en samen een productie te maken.’

En dat laten de podcasters in spé soms ook merken. ‘Er was een leerling die na de les zei: “Juf, ik weet wat ik op mijn verlanglijstje ga zetten. Een echte podcast studio, net zoals die van jou!” Of ik hoor kinderen napraten na de opnames over hun plannen voor een tweede aflevering. Podcasts opnemen smaakt al snel naar meer!’

Ook leerkrachten reageren volgens Marleen positief: ‘Die zien de wat stillere leerlingen ineens zelfverzekerd achter de microfoon zitten, doordat ze in een andere setting mogen praten over iets wat ze zelf leuk vinden. Daarnaast hoor ik van leerkrachten dat het voorbereiden van een podcast veel belangrijke leerdoelen tackelt zoals taalvaardigheid, woordenschat, creativiteit en zelfvertrouwen. Allemaal dingen die voor leerlingen ook op veel andere vlakken waardevol zijn.’

Sparren over hoe jij met media aan de slag kunt?

Onze adviseurs Claudia of Sibylla denken graag mee over het vormgeven aan onderwijs over media. Neem contact op via een mailtje

Bekijk hier het hele aanbod van de programmalijn Media

 

Headerbeeld: Titiwood Weerawong

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.