Maak kennis met Frédérique: projectmedewerker NEOS
Frédérique is projectmedewerker bij NEOS Cultuuronderwijs. Ze is de nieuwe contactpersoon voor Kunstkeien en werkt aan het opzetten van het platform Kies je Kunst.
Sinds dit voorjaar werkt Frédérique Héman als projectmedewerker bij NEOS. Ze richt zich hoofdzakelijk op kortlopende projecten, zowel binnen- als buitenschools. Hier combineert ze haar enthousiasme voor cultuuronderwijs met haar praktische inslag. ‘Mijn belangrijkste kwaliteit is mijn vermogen om alle facetten van een project te bekijken. Wat willen onze partners en wat hebben zij daarvoor nodig? En hoe kunnen wij als NEOS dat omvormen tot een mooi aanbod? Ik zie mezelf als de tussenpersoon, de organisator.’
Frédérique kreeg zowel cultuur als sport van huis uit mee. Ze speelde piano en zong in een koor door heel Europa, maar speelde ook volleybal op hoog niveau. Toen ze haar opleiding tot docent lichamelijke opvoeding moest afbreken wegens een blessure, volgde ze twee jaar de theaterschool De Trap en studeerde daarna theaterwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. ‘En toen kon ik eigenlijk niet meer weg uit het culturele veld.’
Kies je kunst
Naast een groot aantal eendaagse projecten, heeft Frédérique ook enkele langeretermijn plannen van NEOS onder haar vleugel genomen. Zo is ze de nieuwe contactpersoon voor Kunstkeien. Daarnaast werkt ze aan het opzetten van ‘Kies Je Kunst’.
‘Kies Je Kunst wordt een platform waar culturele aanbieders hun aanbod op kunnen plaatsen om kinderen op een laagdrempelige manier hiermee kennis te laten maken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld op een theaterschool drie of vier lessen volgen, en als ze het dan heel leuk vinden, kunnen ze lid worden voor de vereniging.’
‘Ik ben nu aan het onderzoeken hoe we dat allemaal kunnen opzetten. Dus ik ben in gesprek met de gemeenten en allerlei aanbieders, maar ook met ‘Kies Je Sport’. Zij organiseren dit al een aantal jaar voor sportieve activiteiten. We kijken nu naar hoe zij het doen en waar we misschien kunnen samenwerken. Zo leren we van elkaars ervaring. Dat zijn hele leuke gesprekken.’
Een andere manier van leren
‘Cultuur is een andere manier van leren’, meent Frédérique. ‘Ons onderwijssysteem is heel erg gericht op het halen van bepaalde doelen door middel van toetsen. Maar ook heel erg op cognitief niveau leren. Je bent slim of je bent niet slim. Cultuur, maar trouwens ook sport, ontwikkelen kinderen niet alleen op cognitief niveau maar ook op sociaal niveau. Ze leren op een hele andere manier hoe het dagelijks leven werkt en hoe je sociaal met elkaar omgaat.’