Op dinsdag 27 en woensdag 28 augustus 2024

De NEOS Zomeracademie

De Zomeracademie is hét moment en de plek om al jouw collega’s te ontmoeten, inspiratie op te doen voor je lessen en jezelf een boost te geven voor het nieuwe schooljaar.

De NEOS Zomeracademie

De NEOS Zomeracademie — Twee dagen vol nieuwe inzichten, kennis en inspirerende workshops!

De NEOS Zomeracademie vindt dit jaar plaats op dinsdag 27 en woensdag 28 augustus. Lees hier meer over het programma.

Tijdens de zomeracademie 2024 dompelen we je onder in zowel de digitale toekomst van cultuuronderwijs als het tastbare hier en nu. Op twee sfeervolle en zeer verschillende locaties volg je inspirerende workshops, doe je nieuwe ideeën op en ontmoet je je collega’s.

Lees hieronder meer over het programma.

Dag 1: Kunst met Generatie Google

De ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. Wat doet dit met de inhoud van je lessen? Wat vind jij ervan als docent en hoe kun je AI zo inzetten dat het jouw kunstlessen versterkt? Die vragen staan centraal op dag 1.

Heb jij je ingeschreven?

Binnenkort ontvang je een mail met alle praktische informatie.

  • 9:30-10:00: Inloop T is for Tech

    Op deze eerste dag zijn we te gast bij T is for Tech, het samenwerkingsverband dat zich inzet voor sterk techniekonderwijs.

    Adres:
    Hardwareweg 15
    3821 BL Amersfoort

  • 10:00-12:00: Workshop AI Superstar

    Leerlingen op een creatieve manier laten werken met AI: hoe doe je dat? Ervaar het in deze workshop van Medialab, waarin je je twee uur lang een popster waant.

    In deze workshop ontdek je hoe artificiële intelligentie in de basis werkt en ga je er praktisch mee aan de slag. Zo schrijf je aan een songtekst met behulp van ChatGPT en gebruik je AI om een albumhoes te ontwerpen.

    De volgende AI tools komen aan bod:
    – ChatGPT
    – SUNO
    – Bing Image Creator
    – Green Screen + Green Screen Box app

  • 12:15-13:15: Lunch

    De lunch is vegetarisch en wordt verzorgd door T is for Tech. Heb je dieetwensen? Deze kun je doorgeven via het aanmeldformulier.

  • 13:30-15:30: Interactieve lezing Digitale jeugdcultuur

    Hoe ziet het online leven van kinderen en jongeren eruit en welke impact heeft mediagebruik op hun lichaam en geest? En hoe kunnen wij de jeugd helpen om gezonder en bewuster met media om te gaan?

    In de interactieve lezing van mediapedagoog én uitvoerend pianist/pianodocent Freek Zwanenberg komen digitale media en de (analoge) kunstles samen. Freek neemt je mee in de digitale jeugdcultuur van nu en laat je erop reflecteren. Wat zijn de mooie kanten van de de digitale wereld en waar moeten we kritisch over zijn? Via inspirerende voorbeelden laat Freek zien hoe je de mediacultuur op een waardevolle manier kunt inzetten in je kunstles.

  • 15:30-16:30: Afsluiting

    We sluiten de dag gezamenlijk af met de resultaten van de ochtendworkshop.

Dag 2: Kunst en de omgeving

Snelle ontwikkelingen vragen soms ook om vertraging: want wat doen al die mooie innovaties met onze creativiteit en onze verbinding met elkaar en de omgeving? Hoe kun je als docent de aandacht van leerlingen in het hier en nu trekken en hen via opdrachten bewuster maken van zichzelf en hun directe (maatschappelijke) omgeving? Op dag 2 draait alles om deze vragen in het mooie en rustgevende Eemklooster.

Heb jij je ingeschreven?

Binnenkort ontvang je een mail met alle praktische informatie.

  • 9:30-10:00: Inloop bij het Eemklooster

    Verleden en toekomst, mens en natuur, wonen, werken en ontspannen. Alles komt samen in Eemklooster, lezen we op de website van het Eemklooster. Op dag 2 zijn we hier te gast en gaan we met onze aandacht naar het tastbare hier en nu.

    Adres:
    Daam Fockemalaan 22,
    3818 KG Amersfoort

     

  • 10:00-12:00: Workshop Wicked Arts Assignments

    Hoe kunnen we kunsteducatie beter laten aansluiten op de snelle maatschappelijke veranderingen en de interesses van leerlingen? Deze vraag stond aan de wieg van het boek Wicked Arts Assignments, ontwikkeld op basis van onderzoek door het Lectoraat Kunsteducatie. Het resulteerde in een boek vol spannende, grappige, poëtische, sociaal betrokken of uitdagende kunstopdrachten. De opdrachten zijn ontworpen door kunstdocenten en kunstenaars van over de hele wereld. Ze zetten leerlingen aan om anders na te denken over zichzelf, over kunst en over de wereld.

    In deze al net zo dynamische en spannende workshop ga je praktisch aan de slag met de Wicked Arts Assigments, onder leiding van Melissa Bremmer en Oscar Maarleveld.

  • 12:15-13:15: Lunch

    De lunch is vegetarisch en wordt verzorgd door restaurant Het Lokaal. Heb je dieetwensen? Deze kun je doorgeven via het aanmeldformulier.

  • 13:30-15:30: Workshop Erfgoed of Prikkelvriendelijk lesgeven

    Keuze tussen twee workshops:

    1. Erfgoed: Meer doen met je omgeving
    We staan er in onze drukke dagelijkse levens niet altijd bij stil, maar onze directe omgeving is vol betekenis. Hoe kun je die omgeving betrekken in je kunstlessen en je leerlingen bewuster maken van hun (culturele) omgeving?

    In de workshop ‘Meer doen met je omgeving’ sta je stil bij de vraag hoe de culturele omgeving van jouw leerlingen eruit ziet. Wie zijn interessante partners en wat heeft de omgeving aan interessante kunst en aan erfgoed te bieden? Welke creatieve werkvormen kun je koppelen aan de omgeving, welke keuzes maak je en waarom? Je ervaart het in de deze workshop, gegeven door Dorien Wijstma van Landschap Erfgoed Utrecht.

    2. Prikkelvriendelijk lesgeven

    Hoe zorg je voor een prikkelvriendelijke omgeving, waarin alle leerlingen optimaal kunnen leren? Voor leerlingen die moeite hebben met prikkelverwerking is het soms lastig om de aandacht bij de inhoud van de les te houden. Gelukkig kun je al docent invloed uitoefenen op de (omgevings)prikkels die er zijn.

    In deze interactieve lezing van Iris van Heesch, oprichter van Stichting Onbeperkt genieten, maak je kennis met prikkelverwerking bij kinderen en leer je met andere ogen naar prikkels in een ruimte te kijken. Aan het einde van de workshop heb je concrete handvatten om een prikkelvriendelijke leeromgeving te creëren.

     

  • 15:45-16:30: Afsluiting door Renske Velthuis

    We sluiten de Zomeracademie energiek af met Renske Velthuis. Zij is muziek- en zangdocent en laat je al improviserend ervaren wat je allemaal kunt met je stem.

  • 16:30: Culinaire borrel bij La Cantina

    Wat ooit de kantine was van de nonnen van het klooster van Onze Lieve Vrouw ter Eem is nu La Cantina. Hier genieten we samen na, met drankjes en luxe hapjes en wanen we ons even in Zuid Italië.

Impressies van vorige edities

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.