Fake news maken
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.

Fake news maken
Wil je op de hoogte blijven van het nieuws, dan kan dat zeven dagen per week en 24 uur per dag. Overal en altijd is het nieuws te volgen dankzij het internet en onze mobiele telefoon, laptop of tablet. Maar ook iedereen kan een nieuwsbericht maken en verspreiden.
Hoe weet je of een nieuwsbericht echt is? Test je kennis met de Fake News Quiz van Medialab. Niet alleen de leerlingen, ook de docent wordt aan moeilijke vragen onderworpen. Kunnen je bijvoorbeeld een echte afbeelding onderscheiden van een bewerkte foto? Als een krantenkop te mooi is om waar te zij, is dat dan ook echt zo? Hoe kun je controleren of een bericht echt is?
Praktische kenmerken
Aanbieder: Het Medialab van Bibliotheek Eemland
Locatie: Klaslokaal op school
Leerjaar: Groep 7 en 8
Benodigdheden: –
Kosten: €205,- per klas
Tijdsduur:
60 minuten – voorbereidende les door leerkracht op school
2x 60 minuten – door vakdocent van Het Medialab op school
Meer over de Programmalijn Media
Kunst en cultuur geven kinderen de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan hun gevoelens, te reflecteren op hun leefwereld en hun ideeën vorm te geven. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst. Denk daarbij aan het kennismaken met film, fotografie en recentelijk ontwikkelde technologieën zoals robotica, 3D printen en werken met een greenscreen.
Leerlingen worden uitgedaagd om zich creatief én kunstzinnig te uiten en te ontplooien. Ze worden gestimuleerd om een open, nieuwsgierige en kritische houding aan te nemen. Daarbij leren ze zonder te oordelen naar hun omgeving te kijken en hun eigen (leer)proces centraal te zetten.