Misschien wel echt gebeurd…
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.

Misschien wel echt gebeurd...
Een filtertje over je foto, de kleuren wat aanpassen en misschien kies je zelfs voor een hele nieuwe achtergrond. We doen het bijna allemaal. Met het bewerken van onze foto’s maken we de werkelijkheid net is mooier of vertellen we een ander verhaal op Instagram. Sinds de smartphone is het steeds normaler om dat met een zelfgemaakte foto te doen. Maar de kunst van de werkelijkheid manipuleren is al veel ouder: ook kunstenaars doen dit al eeuwen.
Vanaf het begin van de schilderkunst worden schilderijen gemaakt om verhalen over te brengen. Verhalen die iets vertellen over bepaalde gebeurtenissen, zodat deze niet verloren gaan. Zo’n schilderij wordt nu vaak gebruikt als historische bron. Waarbij wel moet worden bedacht dat de schilders de werkelijkheid meestal manipuleerden om zo hun verhaal extra duidelijk te laten overkomen.
Dit project bestaat uit een voorbereidende les op school, waarin leerlingen kennis maken met een aantal bekende schilderijen die een verhaal vertellen. Leerlingen ontdekken het verhaal en kijken wat realistisch is en wat is gemanipuleerd. Hoe en waarom hebben de kunstenaars dat gedaan?
Daarop volgt een museumbezoek waarbij de leerlingen op zoek gaan naar de verhalen van Amersfoort in de aanwezige schilderijen. Zo doen ze inspiratie op voor hun eigen digitale kunstwerk. Aan de hand van een bestaand schilderij uit de museumcollectie verzinnen de leerlingen een nieuw spannend verhaal. Wat gebeurde er op dat plein of in die straat in Amersfoort en welke rol speelden ze er zelf bij?
In de verwerkingsles gaan de leerlingen met een gastdocent in de klas aan de slag met het maken van hun digitale kunstwerk. Ze leren hoe je een foto digitaal kunt bewerken door lagen over elkaar heen te plaatsen, en zo een realistische nieuwe werkelijkheid te maken.
In deze les wordt bovendien ingegaan op de mediawijsheid rond beeldbewerking. Kunnen de leerlingen herkennen wat echt is of nep? En hoever kan en mag je gaan; wanneer is het prima om op een bestaand werk verder te borduren en wanneer wordt het jatten. En… wat zijn de gevaren?
Praktische kenmerken
- Tijdsduur: 60 minuten museumbezoek en 90 minuten op school
- Voorbereiding op school: een voorbereidingsles en een verwerkingsles via Lesson Up
- Aanbieder: Museum Flehite
- Locatie: Museum Flehite en op school
- Aantal leerlingen: maximaal 30
- Kosten: €175,- per klas
- Benodigdheden: (ev.) mobieltjes in het museum, laptops op school.
- Vervoer: eigen vervoer
Meer over de Programmalijn Media
Kunst en cultuur geven kinderen de mogelijkheid om uitdrukking te geven aan hun gevoelens, te reflecteren op hun leefwereld en hun ideeën vorm te geven. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst. Denk daarbij aan het kennismaken met film, fotografie en recentelijk ontwikkelde technologieën zoals robotica, 3D printen en werken met een greenscreen.
Leerlingen worden uitgedaagd om zich creatief én kunstzinnig te uiten en te ontplooien. Ze worden gestimuleerd om een open, nieuwsgierige en kritische houding aan te nemen. Daarbij leren ze zonder te oordelen naar hun omgeving te kijken en hun eigen (leer)proces centraal te zetten.