Toneellezen
De leerlingen maken kennis met scripts en acteren, ze ontwikkelen hun leesvaardigheden en werken naar een presentatie toe.

In deze levendige lessen ontwikkelen de kinderen spelenderwijs hun leesvaardigheden. Ook leren ze meer over hoe films of televisieseries worden gemaakt. Het begint allemaal met een script en acteurs. De klas leest gezamenlijk een script van een mooi, spannend verhaal. Iedereen krijgt een rol. Dialogen wisselen elkaar snel af. Zo maken de leerlingen nieuwe leeskilometers, leren ze zich inleven in personages en wordt het leesplezier gestimuleerd. Onder begeleiding van een theaterdocent werken ze toe naar de presentatie van scènes.
Leer- en kerndoelen
De leerlingen maken kennis met scripts en acteren, ze ontwikkelen hun leesvaardigheden en werken naar een presentatie toe.
Dit project draagt bij aan het volgende kerndoel:
- Kerndoel 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
- Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Praktische informatie
- Tijdsduur: 3 x 60 minuten
- De eerste les wordt gegeven door een leesconsulent van Bibliotheek Eemland en de tweede en derde les voor een kunstvakdocent.
- De school draagt zorg voor de reservering van de speelzaal.