Spel en het jonge kind: een hele kunst!
Kinderen zijn van nature spelers en onderzoekers. Hoe ziet de spelontwikkeling eruit en hoe kan juist kunst daarin een rol spelen?

Spelend leren en vrij spelen zijn hot topics binnen recent wetenschappelijk onderzoek naar onderwijs aan jonge kinderen (2 tot 7 jaar). Toch lijken we in de reguliere peuter- en kleutereducatie steeds weer terug te vallen op de cognitieve vaardigheden. Maar om te spreken met taalwetenschapper en orthopedagoog Sieneke Goorhuis-Brouwer: peuters en kleuters zijn geen leerlingen! Door weer goed naar de leeftijdsgroep te kijken, kunnen we het tij keren. Kinderen zijn van nature spelers en onderzoekers. Hoe ziet de spelontwikkeling eruit en hoe kan juist kunst daarin een rol spelen?
Deze workshop is gericht op kinderdagverblijven en onderbouw primair onderwijs.
Over de workshopleider
Saskia Sap is dansdocent, docent pedagogiek & psychologie en docent didactiek in het HBO en het MBO. Daarnaast is zij adviseur/projectleider voor het jonge kind bij NEOS Cultuuronderwijs. Onlangs rondde zij bij het Lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten een onderzoek af naar dansend taal leren voor NT-2 kleuters.