Dansend taal leren voor NT2-kleuters
Ritmes, samen tellen en samenwerken. Taal en rekenen gaat stiekem hand in hand met dansen. Saskia vertelt in een interactieve workshop alles over haar onderzoek naar dansend leren voor NT2-kleuters.
- Titel workshop: Dansend taal leren voor NT2-kleuters
- Tijd: ronde 2, 18.40 – 19.40
- Organisatie/spreker: Saskia Sap
Wie is Saskia?
Saskia Sap is dansdocent en pedagoog. Zij is verbonden aan de opleiding Docent Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten als docent pedagogiek en psychologie. Onlangs rondde zij bij het lectoraat van de AHK een onderzoek af naar dansend taal leren voor NT2-kleuters. Bij NEOS is zij adviseur/projectleider voor het jonge kind.
Omschrijf waar de workshop over gaat:
Jonge kinderen kunnen bijna niet stilzitten. Ze willen bewegen, en dansen komt daaraan tegemoet. Vanuit de theorie van embodied learning weten we, dat bewegen ook helpt bij het uitvoeren van cognitieve taken, zoals het leren van taal. In de workshop verkennen we een klein stukje theorie en gaan we aan de slag met praktische dansopdrachten die de taalontwikkeling stimuleren van kinderen voor wie het Nederlands niet de thuistaal is. Dit doen we vanuit het TOLD-model: taal-ontwikkelend leren door dans.
Waar kijkt Saskia het meest naar uit tijdens het geven van de workshop?
Om met de deelnemers de stap van theorie naar praktijk te maken en samen een paar leuke taal-dansopdrachten uit te voeren (geschikt voor NT2 en NT1-kinderen).
Wat hoop je dat de deelnemers meenemen uit deze workshop?
Inzicht in hoe mooi dans en het brein samenwerken. En de deelnemers gaan sowieso naar huis met een aantal concrete lesideeën!