Inspiratie, Ervaringen, Primair Onderwijs

Duurzame visie voor cultuuronderwijs

Hoe breng je structuur aan in het cultuuronderwijs op jouw school? Hoe krijg je cultuuronderwijs binnen jouw team op de agenda en inspireer je collega's? Een aantal thema's waar tijdens de ICC-cursus van NEOS bij wordt stilgestaan. Met Gery Dilling, leerkracht bij Montessorischool Pallas Athene en een van de deelnemers van de training, blikken we terug op haar ervaringen.

Portret ICC Gery Pallas Athene door Marieke Koudstaal NEOS Cultuuronderwijs
Datum
5 juni 2023
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs

‘Kinderen hebben creatieve vakken nodig als uitlaatklep’, vertelt Gery Dilling. ‘Juist daarom moet je cultuuronderwijs niet ad hoc geven. Er moet een visie achter zitten.’ Om deze visie te ontwikkelen volgde Gery dit jaar de cursus Intern Cultuurcoördinator (ICC’er) van NEOS Cultuuronderwijs. Afgelopen april nam ze haar diploma in ontvangst. 

Traktatie

‘Het volgen van de cursus stond al heel lang op mijn verlanglijst, en toen kwam het ineens op mijn pad’, vertelt Gery. ‘Om te voldoen aan voorwaarden voor subsidies moest iemand op onze school deze cursus doorlopen, wat voor mij als een traktatie voelde.’ De ICC’er regelt de cultuurzaken op een basisschool. Tijdens deze cursus krijgen de deelnemers de bouwstenen voor een beleidsplan waarmee ze het cultuuronderwijs op hun school gaan vormgeven. Ook laat NEOS de cursisten kennismaken met het regionale cultuuraanbod. 

Cultuur in de teamvergadering

Gery verwachtte een cultuurbeleidsplan te schrijven van een paar kantjes. Dat werd al snel meer. ‘Een rode lijn was de vraag, hoe willen wij kinderen straks overdragen aan het voortgezet onderwijs? Ik wil bijvoorbeeld dat ze bij tekenlessen alle materialen een keer hebben behandeld. Maar hoe weet ik dat? Hoe vink ik dat af? Daar moet je structuur in aanbrengen. Ook werd er gesproken over hoe je collega’s kunt inspireren. Een goede tip was ervoor zorgen dat je iedere teamvergadering vijf tot tien minuten over cultuur mag praten.’ 

Een mooie bijkomstigheid van de ICC-cursus is de uitwisseling met collega’s. ‘Dan hoor je waar zij tegenaan lopen. Bij ons op school krijgen de meeste kinderen van huis uit veel cultuur mee. Bij andere scholen zijn sommige leerlingen nog nooit naar een museum of het theater geweest. Er valt daarin nog heel veel te bereiken! Daar ga ik nu bewuster mee om, door veel te delen over cultuur en activiteiten. Ook buiten het onderwijs.’ 

Nieuwsgierig geworden

In september start er weer een nieuwe ICC-cursus. Deze bestaat uit acht bijeenkomsten van circa 3 uur en wordt afgerond met een landelijk erkend diploma. Deelname aan de ICC-cursus is gratis voor medewerkers van alle basisscholen in Amersfoort en Leusden. Gery raadt het al haar collega’s van harte aan. Zij is zo geïnspireerd geraakt dat ze volgend jaar een post-HBO opleiding gaat volgen om zich verder te ontwikkelen op dit gebied. ‘Ik ben heel nieuwsgierig geworden en wil meer uitzoeken over leerlijnen. Zo doe je ineens zoveel meer dan alleen maar lesjes geven!’

Lees meer over de ICC-cursus en meld je aan voor het volgende schooljaar.

Beeld: Marieke Koudstaal

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.