Inspiratie

‘Zo ervaren kinderen een workshop’ Netwerkbijeenkomst po over Leerlijn Ambachten

Ondanks de regen is de kleine ruimte van Het Stadsatelier in de Nieuwe Stad volgeladen. Leerkrachten, icc’ers en directeuren van meer dan 20 scholen zijn samengekomen voor de Netwerkbijeenkomst po. Het thema is de Leerlijn Ambachten, die eerder dit jaar is uitgebracht.

De volgende Netwerkbijeenkomst po staat gepland op woensdag 22 maart a.s. Ga op museumdate met Kunsthal KAdE, het Mondriaanhuis en Museum Flehitte. Lees hier meer en meld je aan.

Astrid Commissaris van bs De Vuurvogel hoopt op een middag met nieuwe ideeën en ervaringen. ‘Het is heel belangrijk dat je als leerkracht blijft ontdekken en tegen je grenzen aanloopt.’

De bijeenkomst wordt geopend met een verhaal van Marije Visser, projectleider van de Leerlijn Ambachten. Ze vertelt over het ontstaan. ‘We zijn hier twee jaar geleden mee begonnen, toen we tijdens de lockdown een project voor kinderen in de Katoendrukkerij opzetten, met een subsidie van NEOS Cultuuronderwijs. Later dachten we: misschien zijn er nog meer ambachtelijke projecten te bedenken.’

Zo ontstond in samenwerking met o.a. Museum Flehite en het Mondriaanhuis de Leerlijn Ambachten: een samenwerkingsverband tussen verschillende werkplaatsen en bedrijven. De ambachten variëren van weven tot botenbouw. Tijdens workshops gaan leerlingen aan de slag met technieken en materialen uit deze disciplines. Zo ervaren ze wat er komt kijken bij een maak-proces.

‘Het project van de Katoendrukkerij werd gebruikt als blauwdruk voor de andere projecten in de leerlijn’, vertelt Marije. ‘In de voorbereidingsles is het startpunt altijd: het kind in het heden. De leerlingen hebben bijvoorbeeld zelf patronen op hun kleding. Aan de hand daarvan leggen we een verband met verschillende tijden en culturen. Ze ontdekken dat kleding versieren gebeurde in alle periodes en in alle culturen. Dat is meteen een stukje wereldoriëntatie. Dan gaan we dieper in op het ambacht.” Ook de andere ambachten vinden op eigen manier een connectie met onderwijs en ontplooiing. De projecten zijn los van elkaar te boeken en, in samenwerking met NEOS Cultuuronderwijs, ook via Kunstkeien.

Inkt op je handen

De middag gaat verder met excursies naar verschillende werkplaatsen. Terwijl een helft van de deelnemers De Katoendrukkerij bezoekt, gaat de rest naar Studio Zand om meer te leren over de kunst van keramiek. Ook hier wordt een stukje reflectie geboden: een beker is een doodnormaal dagelijks gebruiksvoorwerp. Maar waar komt die nou echt vandaan?

Dan volgt er een workshop diepdruk in Het Stadsatelier. In een tijd waarin printers en digitale devices gemeengoed zijn, is het handwerk van tetra drukken – grote persen zelf bedienen en inkt op je handen krijgen – iets heel bijzonders. Niet alleen voor jonge kinderen maar ook voor leerkrachten. Astrid: ‘Eerst denk je, dit kan ik niet! Hoe moet dit? En daarna besef je, dit gaat best. Zo ervaren leerlingen zo’n workshop ook. Het is heel goed dat je dat zelf ook eens kan doormaken.’

Haar collega Karin van Binnendijk van cbs De Brink voegt hieraan toe: ‘Mijn doel vandaag was mijzelf en mijn team enthousiast maken. Deze middag wilde ik nieuwe ideeën opdoen en leren dat er zoveel meer mogelijk is dan dat ik op dit moment weet. Ik kan morgen mijn collega’s hierover vertellen. Dan kunnen we kijken of we dit volgend jaar gaan doen met onze klassen.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.