Interview met Stephanie Westerhoud
adviseur primair en voortgezet onderwijs
Stephanie noemt zichzelf de generalist van team NEOS. Ze studeerde Culturele Maatschappelijke Vorming met als specialisme kunsteducatie, heeft veel affiniteit met muziek en beeldende vorming, en studeerde ook een jaar aan de Kunstacademie. “Ik ben breed opgeleid”, vertelt ze. “Die brede oriëntatie kan ik goed gebruiken in mijn werk. Ik weet van alles wat af en ben daarnaast een allround organisator.”
“Nieuwsgierig zijn is in mijn werk een belangrijke eigenschap”
Nieuwsgierig zijn
In de adviesgesprekken met scholen vindt Stephanie het belangrijk om veel vragen te stellen en vooral door te vragen. Ze legt uit: “Nieuwsgierig zijn is in mijn werk een belangrijke eigenschap. Ik probeer in de gesprekken met scholen een goed beeld te krijgen van het onderwijs dat ze geven om zo te onderzoeken hoe kunstonderwijs kan aansluiten bij bestaande thema’s en vakken.” Met scholen die vooral aan praktische zaken denken, probeert Stephanie juist de diepte in te gaan: “Mijn uitdaging is dan om het abstract te maken. Wat wil je de leerlingen meegeven? Wat wil je dat ze leren? En dat vertalen naar een jaarprogramma. Een mooi voorbeeld is een school die de leerlingen uit groep 8 kennis wilde laten maken met een ambacht. De handen moesten vies worden, de leerlingen aan het werk in een werkplaats was de wens. Ik heb toen contact gelegd met een botenbouwcentrum om de hoek voor het geven van een cursus houtbewerking.”
Kunst voor het jonge kind
NEOS werkt ook samen met kinderopvang organisaties en de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerk(st)er. Stephanie: “We bieden coachings- en trainingstrajecten, zoals trainingen over het maken van muziek met jonge kinderen. Hiervoor is ook lesmateriaal ontwikkeld in de vorm van muziekkaarten.”
Verbinden
In haar werk voor het voortgezet onderwijs is Stephanie een echte verbinder. “Voor vo-scholen bieden we sinds een paar jaar kunstendagen die meer zijn dan alleen een workshop doen. Vanuit een thema leg ik de verbinding tussen de school, kunstvakdocenten en culturele instellingen. Een mooi voorbeeld hiervan is Ready for take off. Daarin bezochten de leerlingen binnen een dag een tentoonstelling, een voorstelling, en volgden ze meerdere workshops waarin ze de inhoud van wat ze gezien hadden konden verwerken.”
Passie voor cultuureducatie
Stephanie geeft voor NEOS de cursus Interne Cultuurcoördinator (icc) en teamtrainingen op scholen. De icc-cursus is zeer succesvol. Ze legt uit waarom: “de icc-ers in opleiding schrijven een kort cultuurbeleidsplan en zijn bezig met het creëren van draagkracht voor cultuur binnen hun school. Door de inhoud van de cursus en het schrijven van dit plan krijgen de deelnemers meer tekst en repertoire. Ik zie echt het ambassadeurschap en de passie voor cultuur ontstaan tijdens mijn lessen.”