Nieuws & Updates, Voortgezet onderwijs

Technasium leerlingen van start met ruimtelijke ontwerpopdracht

In het pilot project Leren in de Metropo(o)lder gaan leerlingen van Technasium ’t Hooghe Landt aan de slag met een échte ruimtelijke ontwerpvraag van de Gemeente Amersfoort. Afgelopen woensdag 6 en donderdag 7 november beleefden de leerlingen de kick-off bij de tentoonstelling De Stad en het water, in Museum Flehite. Wat gaan de leerlingen doen?

Kick-off Leren in de Metropo(o)lder
Datum
13 november 2024
Geschreven door
NEOS cultuuronderwijs
Meer weten over de programmalijn Architectuur?

Neem contact op met Mijke

Ontwerp een object of verbindende plek rondom het thema water voor de nieuwe wijk Bovenduist. Zo luidt de opdracht waar de Technasium leerlingen de komende weken hun tanden in gaan zetten. De tentoonstelling ‘De stad en het water’ bij museum Flehite leent zich dan ook perfect voor de kick-off van het project. Het is voor het eerst dat het uit Rotterdam afkomstige cultuureducatieprogramma plaatsvindt in Amersfoort. In deze pilot bracht NEOS meerdere partijen samen: Gemeente Amersfoort, Technasium ’t Hooghe landt, FASadE en Anne van der Krol, die het lesmateriaal ontwikkelde en de titel ‘Ontmoeten bij water’ bedacht.

Kick-off Leren in de Metropo(o)lder

De kick-off begint met een korte rondleiding door de tentoonstelling, bedoeld om leerlingen te inspireren en hen aan het denken te zetten over de rol van water in de leefomgeving. Bij een grote luchtfoto van Amersfoort staat de groep wat langer stil. Rondleider Diana vertelt over de rol van de rivier de Eem in het ontstaan van de stad Amersfoort. ‘Wat zou jij doen als jij ergens je brood mee wilt verdienen en je woont bij een rivier?’ Vraagt Diana. ‘Een brug bouwen en tol vragen’ roept een van de leerlingen. ‘Oh, dat is ook briljant!’ reageert Diana, die vervolgens uitlegt dat de stad Amersfoort ontstond op de plek waar de Eem (vroeger Amer) doorwaadbaar (een Voorde) was en daardoor interessant om handel te bedrijven.

Kick-off Leren in de Metropo(o)lder

Nieuwe manier van opdrachten formuleren
Volgens O&O docent Pieter van Vliet sluit het project Leren in de Metropo(o)lder perfect aan bij het uitgangspunt van een Technasium: onderwijs dat is gebaseerd op praktijkproblemen, waar leerlingen een praktische oplossing voor ontwerpen. ‘In deze samenwerking met NEOS en Anne hebben we echt nieuwe inzichten opgedaan over hoe je een opdracht kunt formuleren,’ vertelt Pieter enthousiast. ‘In dit geval: vrij abstract en conceptueel, wat normaal best lastig is voor middelbare scholieren. Maar omdat het zich afspeelt vlakbij Vathorst, een wijk die ze kennen, spreekt het toch tot hun verbeelding. Een dag voor de kick-off kondigde ik dit project aan bij de leerlingen en hun reactie verraste me compleet: wat leuk! Ze kwamen gelijk met ideeën en ze zagen het echt voor zich.’

Kick-off Leren in de Metropo(o)lder

Invloed uitoefenen op je omgeving
Die reactie past mooi in wat NEOS-adviseurs Luuk Wildschut en Mijke Rummens met dit project voor ogen hebben, namelijk om leerlingen te laten ervaren dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun (culturele) omgeving en hun bewustzijn over die omgeving te vergroten. ‘Leerlingen komen in aanraking met een kunstvorm die relatief onbekend is, namelijk (landschaps-)architectuur, en dat in hun eigen stad,’ vertelt Luuk. ‘Veel leerlingen die nu op school zitten, zouden de nieuwe bewoners kunnen worden van de wijk Bovenduist. Ook worden ze heel serieus genomen, want de gemeente gaat echt serieus kijken naar wat ze ontwerpen. Dat werkt enorm motiverend.’

Kick-off Leren in de Metropo(o)lder

Slimme vondsten
Na de rondleiding mogen de leerlingen tien minuten lang in groepjes foto’s maken rondom het museum, op zoek naar voorbeelden van de ontmoeting tussen water en de stad. ‘Kom eens hierheen, naar de brug, want hier reflecteert het water de lucht heel mooi,’ zegt Nolan tegen zijn groepsgenoot Dyan. ‘Ik vind het water altijd interessant, omdat Nederland het zoveel heeft,’ zegt Dyan, die oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt. Een andere groep is gefascineerd door een lantaarnpaal. ‘Kijk, hier lijkt het alsof er waterdruppels opzitten, maar dat is bij die andere paal niet zo, dus het zal wel kunst zijn,’ zegt de leerling.

‘Dat vond ik leuk om te zien, dat de leerlingen allemaal zo naar de kunstwerken trokken die ze rondom het museum zagen,’ vertelt Anne ‘Zo konden ze zien dat water niet alleen een probleem of gevaar vormt, maar ook veel plezier brengt. Na afloop mochten de groepjes hun mooiste foto delen met uitleg. ‘Ik heb planten gefotografeerd’, vertelt een meisje, ‘want die worden besprenkeld met water.’ En ook al is dat niet helemaal het idee van de opdracht, Luuk vindt het een slimme vondst: ‘Het is wel de manier van denken die belangrijk is bij dit project, indirect heeft ze zo toch het belang van water gefotografeerd.’

Jouw klas ook laten Leren in de Metropo(o)lder?

De pilot Leren in de Metropo(o)lder is een onderdeel van de programmalijn Architectuur die NEOS ontwikkelt. Wil jij ook dat leerlingen op school aan de slag gaan met ontwerpopdrachten voor echte stedelijke en lokale vraagstukken of wil je even sparren? Neem dan contact op met Mijke.

Fotografie: Linda Bouritius Photography

Foto: Linda Bouritius Photography
Foto: Linda Bouritius Photography
Foto: Linda Bouritius Photography
Foto: Linda Bouritius Photography
Foto: Linda Bouritius Photography
Foto: Linda Bouritius Photography

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.