Medialab

AI Design

Met behulp van AI kan je de mooiste, soms bijna levensechte afbeeldingen creëren. Je kan ChatGPT vragen om je te helpen met teksten schrijven, of informatie voor je laten verzamelen. Maar hoe zit die wereld van AI nu eigenlijk echt in elkaar? Hoe werken die verschillende AI-tools precies? En zitten we wel te wachten op al die razendsnelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie?

Informatie
Aanbod voor
mbo
Locatie activiteit

Op MBO

Wanneer

Op aanvraag

Duur

3x 60 minuten

Deelnemers

Maximaal 30 studenten

Bekijk later opnieuw
Delen
Heb je een vraag?

Neem contact op met onze adviseurs.

AI Design

  • Soort les: Gastles
  • Aanbieder: Medialab van Bibliotheek Eemland
  • Discipline: Mediawijsheid
  • Locatie: Op MBO
  • Leerjaar: Alle leerjaren en opleidingen
  • Kosten: € 300,- per groep
  • Tijdsduur:
    45 minuten – introductieles
    2x 60 minuten – gastles door vakdocent Medialab

Met de komst van Chat GPT ging er voor velen een wereld open. Natuurlijk is het superhandig om een AI-bot je huiswerk te laten maken of zelfs de basis van je verslag met 1 druk op de knop klaar te hebben. Maar er kan nog veel meer! Er zijn inmiddels talloze toepassingen, waaronder veel die je kan gebruiken om je creatieve ideeën mee vorm te geven of om simpele taken te ondersteunen of zelfs over te nemen.

Studenten zitten vaak boordevol van dit soort plannen, maar vinden het moeilijk deze daadwerkelijk vorm te geven. Want daarvoor zijn meestal veel verschillende skills nodig, die je niet zomaar leert. Door goed te leren prompten kan AI worden ingezet om plannen uit te voeren zonder dat je al die skills nodig hebt.

Studenten leren uiteenlopende AI-tools kennen en selecteren welke tools geschikt zijn voor het vormgeven van hun creatieve concept. Daarnaast denken ze ook na over ethiek en risico’s: als iedereen alles (na) kan maken met AI, hoe weten we dan nog wat echt is? En is een ontwerp dat je maakte met AI jouw ontwerp of een ontwerp van de AI-tool? Hoeveel invloed heeft AI op onze samenleving en moeten we ons daar zorgen over maken?

Leerdoelen

  • Mediawijsheid: digitale media gebruiken: samen verkennen van digitale media en functies. Praten over positieve aspecten en de gevaren van digitale media.
  • Digitale informatievaardigheden: digitale informatie verzamelen, selecteren, verwerken en evalueren en presenteren. Verzamelen van informatie uit een digitale bron en daaruit een relevante selectie maken.
  • Computational thinking: leren om een taak op te delen in kleinere deeltaken en zelf een serie korte taakjes bedenken.

 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.