Museum Flehite

Amersfoort, middeleeuwse stad?!

Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit project gaat.

Informatie
Aanbod voor
po
Locatie activiteit

Museum Flehite

Wanneer

op aanvraag

Duur

90 minuten

Deelnemers

max. 30

Bekijk later opnieuw
Delen
Primair onderwijs NEOS Cultuuronderwijs aanbod
Heb je een vraag?

Leerlingen maken in dit project kennis met hun eigen culturele omgeving.

Amersfoort, middeleeuwse stad?!

  • Soort les: Museumbezoek
  • Aanbieder: Museum Flehite
  • Discipline: cultureel erfgoed
  • Locatie: Museum Flehite, Westsingel 50, Amersfoort
  • Kosten: op aanvraag
  • Maximum aantal leerlingen: 30
  • Voorbereiding op school: 3 lessen m.b.v toegestuurd (digitaal) lesmateriaal
  • Tijdsduur: 90 minuten

Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit project gaat.

Ter voorbereiding op het museumbezoek wordt op school Gijsbert geïntroduceerd. Hij neemt leerlingen mee naar het leven in middeleeuws Amersfoort. Via een interactief spel met bouwelementen leren de leerlingen in het museum over het ontstaan van hun stad Amersfoort, met haar bijzondere muurhuizen. Ze bekijken samen met de museumdocent het grote 17de-eeuwse stadsgezicht van Withoos en de indrukwekkende maquette van Amersfoort in de late Middeleeuwen. En bovendien leren ze als middeleeuwse ambachtslieden hoe je met de duimstok, loodrei en pen-gat-verbinding werkt.

Het museumbezoek wordt afgesloten met een bezoek aan de Koppelpoort.

Leerdoelen

  • kennismaken met de historie van hun eigen leefomgeving
  • de leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven
  • de leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de verschillende tijdvakken
  • de leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed

 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.