LEGO Spike (Programmeren voor groep 4 t/m 7)
In deze inspirerende lessenserie duiken leerlingen in de wereld van wetenschap, technologie en creatief denken. Met behulp van de LEGO SPIKE Essential sets bouwen ze hun eigen slimme modellen en leren ze op een speelse manier programmeren. Samen ontwerpen, testen en verbeteren ze oplossingen voor echte uitdagingen!

LEGO Spike
- Soort les: Gastles
- Aanbieder: Het Medialab van Bibliotheek Eemland
- Discipline: Mediawijsheid
- Locatie: Op school
- Leerjaar: Groep 4 t/m 7
- Kosten: €295,- per klas
- Tijdsduur:
60 minuten – voorbereidende les door leerkracht
2x 60 minuten – gastles door vakdocent van het Medialab
Tijdens de introductieles ervaren de leerlingen zonder een device te gebruiken hoe programmeren precies werkt door de meester of juf te ‘programmeren’. De leerkracht geeft de introductieles zelf met behulp van een digitale lesbrief en korte LessonUp presentatie. In de vervolglessen gaan ze aan de slag met LEGO Spike. Gedurende twee lessen gaan de leerlingen onder begeleiding van een Medialab vakdocent bouwen aan diverse LEGO bouwwerken en leren ze deze stap voor stap op verschillende manieren te programmeren.
Let op: door intensieve begeleiding en de hoeveelheid materialen kan deze les niet altijd in één keer voor een klas van 30 leerlingen worden verzorgd. In onderling overleg maken we een praktische planning waarin alle leerlingen aan de slag kunnen.
Op maat gemaakt:
In overleg kan dit project worden aangepast qua beschikbare tijd, thema’s en andere wensen. Ook kan het Medialab lessen of projecten over andere thema’s binnen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap in opdracht van één of meerdere scholen op maat ontwikkelen
Leerdoelen
- Praktische ICT-vaardigheden: de impact van digitale technologie op de maatschappij, werken met digitale apparaten
- Computational thinking: opsplitsen van een geheel in taken, patroonherkenning
Programmalijn Media
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.