#trending: de wereld van influencers
Influencers, likes en trends – social media zit vol verborgen invloeden. Hoe wordt er invloed uitgeoefend op wat we leuk vinden, hoe we denken en wat we kopen? In deze creatieve en interactieve lessenserie duiken leerlingen in de wereld van online content. Ze ontdekken hoe social media hen (onbewust) stuurt én leren kritisch kijken naar alles wat voorbij komt op hun feed. Slim scrollen begint hier!

#trending: de wereld van influencers
- Soort les: Gastles
- Aanbieder: Het Medialab van Bibliotheek Eemland
- Discipline: Mediawijsheid
- Locatie: Op school
- Leerjaar: Groep 7 en 8
- Kosten: € 255,- per groep
- Tijdsduur:
60 minuten – voorbereidende les door leerkracht
90 minuten – gastles door vakdocent van Het Medialab
Tijdens deze lessenserie denkt de klas na over wat een influencer eigenlijk doet, leren ze wat er achter de schermen gebeurt in de wereld van influencing en ontdekken hoe ze zelf een video met pakkende content kunnen maken. De lessenserie bestaat uit een voorbereidende les die de leerkracht van de klas zelf uitvoert met behulp van een digitale lesbrief en korte LessonUp presentatie, gevolgd door twee lessen die door de vakdocent van het Medialab op school worden verzorgd. Theorie en praktische opdrachten wisselen elkaar in iedere les af. Tijdens de laatste les gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van een video die een positieve invloed heeft.
Op maat gemaakt:
In overleg kan dit project worden aangepast qua beschikbare tijd, thema’s en andere wensen. Ook kan het Medialab lessen of projecten over andere thema’s binnen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap in opdracht van één of meerdere scholen op maat ontwikkelen.
Leerdoelen
- Mediawijsheid: digitale media gebruiken: samen verkennen van digitale media en functies. Praten over positieve aspecten en de gevaren van digitale media.
- Digitale informatievaardigheden: digitale informatie verzamelen, selecteren, verwerken en evalueren en presenteren. Verzamelen van informatie uit een digitale bron en daaruit een relevante selectie maken.
- Computational thinking: leren om een taak op te delen in kleinere deeltaken en zelf een serie korte taakjes bedenken.
Programmalijn Media
Deze workshop is een onderdeel van de Programmalijn Media. In de Programmalijn Media leren kinderen over de werking en het creatieve gebruik van digitale technologie. De Programmalijn bestaat uit actief en receptief aanbod op het gebied van filmeducatie, mediawijsheid en mediakunst.