Mondriaanhuis

Abstracte kunst begrijpen en maken

In deze interactieve rondleiding en workshop krijgen leerlingen meer inzicht in het werk van Mondriaan en ontdekken zij de kunstenaar in zichzelf.

Abstracte kunst begrijpen Mondriaanhuis
Informatie
Aanbod voor
vo
Locatie activiteit

Mondriaanhuis

Wanneer

Op aanvraag

Duur

90 minuten

Deelnemers

30

Bekijk later opnieuw
Delen
Primair onderwijs NEOS Cultuuronderwijs aanbod
Heb je een vraag?

Neem contact op met onze adviseurs.

Abstracte kunst begrijpen en maken

Discipline: Beeldende kunst
Soort: Museumbezoek en workshop
Locatie: Mondriaanhuis
Niveau: alle leerjaren
Kosten: €10 per leerling

Hoe kijk je naar abstracte kunst? Op het doek is immers niets te zien wat we herkennen uit de wereld om ons heen. In deze rondleiding krijgen leerlingen door te kijken én te doen meer inzicht in de betekenis van het werk van Mondriaan.

De kunst van het weglaten

Als kunstschilder was Piet Mondriaan een vernieuwer: keer op keer vond hij zichzelf als kunstenaar opnieuw uit. Zo kwam hij uiteindelijk uit bij totale abstractie: zwarte lijnen en vakken met alleen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Door zijn werk van begin tot eind te bekijken, krijgt zijn abstracte werk meer betekenis. Tijdens de rondleiding volgen de leerlingen Mondriaans weg naar abstractie. Ook leren zij over hoe de verschillende aspecten uit zijn leven invloed hadden op zijn werk. Welke periode van Mondriaan spreekt hen het meeste aan? De abstracte kunstwerken of liever iets er tussenin?

Vervolgens ontdekken de leerlingen de abstracte kunstenaar in zichzelf. Aan de hand van foto’s veranderen ze realistische landschappen in meer abstracte kunstwerken. Hoe abstract de kunstwerken worden, mogen de leerlingen zelf beslissen. Hoe kunnen de leerlingen zelf vernieuwen net als Mondriaan? Dat ontdekken ze tijdens deze workshop.

Leerdoelen

De leerlingen gaan aan de slag met de kunstdiscipline schilderkunst. Ze leren over de werkwijze van Mondriaan en krijgen meer inzicht in de betekenis van zijn werk. Vervolgens passen zij dit toe bij het maken van hun eigen kunstwerk. Hierin krijgen leerlingen veel artistieke vrijheid, zodat ze vorm leren geven aan hun eigen verbeelding.

Aansluiting bij kerndoelen

  • Kerndoel 48: produceren van kunst

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.