In gesprek met een ICC’er: ‘Cultuuronderwijs is een avontuur’
Als vakleerkracht muziek geeft Elna Lerk les aan alle leerlingen van De Breede Hei. Dat maakt haar de juiste persoon voor de taken van de Intern Cultuurcoördinator. Afgelopen jaar volgde ze hiervoor de ICC-cursus bij NEOS.
Dikwijls ziet Elna Lerk hoe kinderen die moeite hebben met taal en rekenen tijdens haar muzieklessen ineens gaan stralen. ‘Dan denk ik, er zijn vast ook kinderen met talenten voor bijvoorbeeld tekenen of drama, en die mogen ook stralen. Daarom vind ik het belangrijk dat alle kinderen op school in aanraking komen met zo veel mogelijk aspecten van cultuur.’ Dit motiveerde Elna om het afgelopen schooljaar de cursus Intern Cultuurcoördinator (ICC’er) van NEOS Cultuuronderwijs te doorlopen.
‘Bij ons op school is er een potje met budget voor cultuuronderwijs, maar elke leerkracht vulde dat in op zijn of haar eigen manier. Er zat geen lijn in en we kwamen vaak uit op dezelfde activiteiten. Tijdens een teammeeting kwam ter sprake dat iemand dat eens zou moeten coördineren. Toen dacht ik, dat zou ik graag willen zijn. Niet alleen omdat ik muziekdocent ben, maar ook omdat ik als vakleerkracht als enige lesgeef aan alle groepen. Daardoor heb ik goed zicht op wat er gebeurt. Ik ben toen op onderzoek uitgegaan en kwam terecht bij de ICC-cursus van NEOS.’
‘Mag ik hier spelen?’
Tijdens de ICC-cursus bezoeken de deelnemers cultuuraanbieders in Amersfoort en omgeving. Elna vertelt: ‘Zoals ik al hoopte werd mijn rugzakje met mogelijkheden voor cultuuronderwijs steeds voller. Het was heel gevarieerd wat we aangeboden kregen en dat was erg inspirerend. Ik weet nog dat we de drukkerij in Het Stadsatelier bezochten. Ik zag al die kleuren, letters en machines, en dacht, mag ik hier een dag spelen? Ik hoop dat we daar met mijn school snel eens een workshop gaan doen.’
Kunstkeien
Daarnaast worden de cursisten begeleid bij het schrijven van een cultuurbeleidsplan voor hun school. Ook dit ervaarde Elna als een eye-opener. Op De Breede Hei is ze hier voortvarend mee te werk gegaan. ‘We hebben budget aangevraagd en we gaan volgend jaar meedoen met Kunstkeien. Dat is ook iets waar we vanuit NEOS veel begeleiding bij hebben gekregen. Stephanie, van NEOS, is met de directie komen praten om het financiële stukje net iets beter uit te leggen dan ik het zou kunnen doen. Dat was heel erg fijn.’
Een andere manier om meer lijn te brengen in het cultuuronderwijs op een school, is het kijken in de klas bij collega’s. ‘Wat ik het komende schooljaar ga doen, is een bezoek brengen aan alle klassen. Ik wil te weten komen wat er eigenlijk al aan cultuuronderwijs wordt gedaan. Het verwerken van de stof bij wereldoriëntatie kan met tekenen, schrijven of drama. Dat is natuurlijk ook cultuuronderwijs.’
Zelf met cultuuronderwijs aan de slag op jouw school?
‘De ICC-cursus helpt je om cultuur weer op het prioriteitenlijstje te krijgen’, besluit Elna. ‘In mijn plan staat dat het een avontuur is om met cultuur aan de slag te gaan. En zo wil ik dat de kinderen het ook zien.’
In september start er weer een nieuwe ICC-cursus. Deze bestaat uit 8 bijeenkomsten van circa 3 uur en wordt afgerond met een landelijk erkend diploma. Deelname aan de ICC-cursus is gratis voor medewerkers van alle basisscholen in Amersfoort en Leusden. Lees meer en meld je aan.