Inspiratie

Bliksembezoeken aan het Amersfoortse museumaanbod

‘Je moet een beetje geprikkeld blijven’, meent Nellie Wind. ‘Binnen ons team moeten wij uitdragen hoe belangrijk cultuurlessen zijn. En soms moet dat vuurtje ook weer een beetje bij jezelf worden aangewakkerd.’ Daarom bezoekt Nellie met haar twee collega’s van de werkgroep cultuur van bs De Vuurvogel de Netwerkbijeenkomst po van NEOS. Dit voorjaar gaan leerkrachten speeddaten met de Amersfoortse musea.

De middag gaat van start in het Mondriaanhuis met een korte presentatie over Kamp Amersfoort. Nu er weer een vreselijke oorlog woedt in Europa, is het relevanter dan ooit dat jonge mensen bekend zijn met de geschiedenis van 1940-‘45. Aan de hand van persoonlijke verhalen, bijzondere objecten en scherpe dilemma’s worden kinderen uit het primair onderwijs bewust van wat het betekent om te leven in een oorlogssituatie.

Het programma gaat verder met een luchtiger geschiedenisfeitje. Dierenpark Amersfoort bestaat 75 jaar. Het Mondriaanhuis haakt hier op aan met de blockbirds van het kunstenaarsduo Paul & Albert. Het is opvallend dat kinderen in deze abstracte afbeeldingen de verschillende soorten vogels sneller blijken te herkennen dan volwassenen. Hoe ver je kunt gaan met abstraheren was iets waar Piet Mondriaan zich ook mee bezig hield. Op deze manier leggen jonge bezoekers de link tussen natuur en schilderkunst.

Andere ogen

Deelnemers aan de middag worden zelf weer even leerlingen als ze aan het werk worden gezet. In het Mondriaanhuis knippen en plakken ze abstracte vogelafbeeldingen. ‘Ik vind dit heerlijk!’ zegt gastleerkracht Annette Kooijman. ‘Zonder me verantwoordelijk te voelen voor een klas kan ik zelf even lekker fröbelen.’ Even later in Museum Flehite maken ze figuurtjes voor een schimmenspel. Binnen de kortste keren worden er op het doek kleine, geestige verhaaltjes uitgebeeld.

Het derde flitsbezoek is aan Kunsthal KAdE. Hier is de opdracht anders. Deelnemers worden gevraagd om eens kritisch te kijken naar de tentoonstelling van Folkert de Jong, die zijn publiek ontregelt met vreemde en soms macabere beelden. Wat vinden ze mooi? Wat hadden zij anders gedaan? Dit sluit aan op het lesprogramma KAdE Achter de Schermen, waarin een schoolklas leert hoe een tentoonstelling tot stand komt. Deze manier van reflecteren maakt wat los bij Nellie. ‘Eerst denk je, die kunst hier spreekt me niet zo aan’, erkent ze.’ Maar als je het verhaal erachter hoort, kijk je er wel met andere ogen naar.’

Ik vind dit heerlijk dat ik even lekker zelf kan fröbelen.

Brandend vuur

‘Ik heb in korte tijd heel veel kunnen zien en doen’, zegt Iris Bos van De Vuurvogel aan het slot. ‘Overal waar ik kwam dacht ik, ik zou wel langer willen blijven.’ Toch is de middag geslaagd, want precies zoals Nellie hoopte is er bij alle deelnemers het vuur gaan branden. Een bevlogen leerkracht is de basisvoorwaarde voor ieder succesvol museumbezoek, meent Iris. ‘Je moet zelf laten zien dat je het echt leuk vindt. Dan wordt het betekenisvol voor de klas.’

Haar collega Koen Seubring, die lesgeeft aan de jongste klassen op PCBO Amersfoort, voegt hiernaartoe: ‘Bij sommige onderdelen werd gezegd dat het alleen maar voor groep 7 en 8 was, maar bij mij ging meteen het licht aan: dit kan ik ook met de kleuters doen! Ik ben hier vandaag gekomen voor meer inspiratie, en die heb ik wel gekregen.’

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.