Kijk, Kunst!
Leerlingen maken in dit project kennis met hun eigen culturele omgeving. In dit verband komt ook het verschil tussen autonoom en toegepast werk aan de orde. Leerlingen bespreken de relatie van een kunstwerk met de omgeving en er is aandacht voor stijlkenmerken.

Kijk, kunst!
- Soort les: In de klas en museumbezoek
- Aanbieder: Museum Flehite
- Discipline: Beeldende kunst
- Locatie: Museum Flehite, Westsingel 50 in Amersfoort
- Niveau Groep 5 en 6
- Begeleiders: Minimaal 4 en maximaal 6
- Tijdsduur: 4x 15 min – digitale scheurkalender door leerkracht / 90 min – museumbezoek / 45 min – verwerkingsles door leerkracht
In het rooster via Planned Culture kun je zien wanneer de activiteit is ingepland.
Het barst van de kunst in Amersfoort, niet alleen in Kunsthal KAdE, Museum Flehite en het Mondriaanhuis, maar ook op straat. Ontdek twaalf bijzondere kunstwerken met de digitale scheurkalender. Deze tool voor op het digibord zit vol spannende kijk-, denk- en spelopdrachten over de Amersfoortse kunst die als ‘kunstsnack’ in te zetten zijn.
Aansluitend op de digitale lessen vindt een museumbezoek plaats. Tijdens dit bezoek zijn kunstwerken uit de scheurkalender (let op dat je de kunstwerken kiest van Museum Flehite) in het echt te zien en gaan de leerlingen in het atelier aan de slag als ware kunstenaars.
Kern- en leerdoelen
- Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- Kerndoel 55: De leerlingen leren reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
- Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.