Het educatieve aanbod rondom cultureel erfgoed in Leusden

Het verhaal van Leusden

Bij cultureel erfgoed denken veel mensen aan iets statisch of saais. Maar niets is minder waar! Erfgoed is dynamisch en biedt een rijke voedingsbodem voor onderwijs dat aansluit bij hedendaagse maatschappelijke thema’s. Bekijk de hele programmalijn op deze pagina.

educatief aanbod erfgoed leusden

Cultureel erfgoed Leusden — Educatief aanbod van onze culturele partners

NEOS ontwikkelt samen met lokale partners een programmalijn Cultureel Erfgoed, speciaal voor de gemeente Leusden. Variërend van thema’s als vrijheid, oorlogs- en gemeentelijke monumenten, tot landschapserfgoed.

Ervaren, ontdekken en betekenis geven

Met het aanbod in dit programma betrek je kinderen actief in het cultureel erfgoed in hun directe omgeving.
 Lessen over 80 jaar vrijheid kun je bijvoorbeeld koppelen aan een bezoek aan Kamp Amersfoort of de Grebbelinie. Of nodig een archeoloog uit in de klas om samen met leerlingen de verborgen verhalen uit de bodem te ontdekken. Ook kun je buiten aan de slag met het oude ambacht van het knotten van bomen.

Voor ieder leerjaar zijn er culturele activiteiten en lesprojecten die naadloos aansluiten bij vakken als kunst en cultuur, taal, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en burgerschap. Leerlingen ontdekken in acht jaar tijd betekenisvolle plekken en verhalen in de omgeving en gaan hier creatief mee aan de slag.

Dit programma kwam tot stand en wordt doorontwikkeld in samenwerking met Leusdense scholen, schoolbesturen en organisaties zoals Stichting de Vuurlinie, Historische Kring Leusden, De Groene Belevenis, Kamp Amersfoort, ISVW en het Centrum voor Archeologie.

Door erfgoed structureel in het lesprogramma op te nemen:

  • leren leerlingen bewust te kijken naar hun eigen omgeving,
  • nemen leerlingen deze manier van denken mee in hun verdere ontdekking van de wereld,
  • ontwikkelen leerlingen essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, zoals creatief en kritisch denken, onderzoeken, probleemoplossend vermogen en sociale en culturele vaardigheden,
  • leren zij betekenis te geven aan hun omgeving en dat ook uit te drukken: wat vinden zij ervan? Hoe verschilt hun blik van die van anderen?
  • om zo hun empathisch vermogen en inclusief denken te ontwikkelen.
Een greep uit het educatieve aanbod

Het verhaal van Leusden

Bekijk al het aanbod
sibylla breimer advsieur voortgezet onderwijs

Aan de slag met cultureel erfgoed?

NEOS denkt graag met je mee over het ontwikkelen van nieuw lesaanbod.

Neem contact op met Sibylla

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.