Pas je filters aan of zoek naar een alternatief aanbod om te boeken via NEOS Cultuuronderwijs.
Het verhaal van gastspreker Elisabeth Baumgarten is een breekijzer in het voeren van een gesprek met leerlingen, waartoe antisemitisme en racisme kan leiden. In het uitgebreide nagesprek zoekt Elisabeth met leerlingen naar strategieën om dit te beteugelen.
Een 93-jarige Joodse overlevende van de Tweede Wereldoorlog vertelt zijn indrukwekkende verhaal hoe hij als Amersfoortse jongen op 37 adressen moest onderduiken in verschillende delen van Nederland.
Van 23 maart tot en met 27 maart 2026 biedt Living the Glass Age een exclusieve workshop glas aan de brander vormen (flamework) aan. Onder begeleiding van een professionele glasbewerker leer je de kunst van het werken met glas in de vlam en creëer je je eigen unieke objecten.
Bij de workshop 'Fictiefilm maken' leren de leerlingen alle facetten van het maak het maakproces van een fictiefilm.
Met de workshop Documentaire maken leren de leerlingen hoe ze een onderwerp en verhaal op verschillende manieren in beeld kunnen brengen.
Wat zou jij doen in de oorlog? Waarom zijn de keuzes gemaakt die gemaakt zijn? Aan de hand van verhalen die vertelt worden vanuit verschillende perspectieven in de oorlog, gaan leerlingen met elkaar in gesprek.
Influencers, likes en trends – social media zit vol verborgen invloeden. Hoe wordt er invloed uitgeoefend op wat we leuk vinden, hoe we denken en wat we kopen? In deze creatieve en interactieve lessenserie duiken leerlingen in de wereld van online content. Ze ontdekken hoe social media hen (onbewust) stuurt én leren kritisch kijken naar alles wat voorbij komt op hun feed. Slim scrollen begint hier!
Deze film geeft een indrukwekkend beeld van de Tweede Wereldoorlog en hoe trauma's nog generaties doorwerkt.
Door middel van de documentaire zien de leerlingen het Amersfoort van de vroege jaren 40 en ontdekken hoe de stad was tijdens de Duitse inval.
Door deze rondleiding krijgen de leerlingen een indruk van het leven van de gevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij er gezocht wordt naar paralellen met het dagelijks leven en gebeurtenissen in deze tijd.
Door deze workshop van Nationaal Monument Kamp Amersfoort ontstaan inzichten over hoe eenieder reageert, denkt en voelt, waarop daarna in een groepsgesprek gereflecteerd kan worden.
De PaltzBiënnale brengt kunst en natuur samen op een prachtig stuk landgoed, dat normaal is gesloten voor publiek. Neem je klas mee op een avontuurlijke tocht langs verschillende kunstwerken.
Tijdens een bezoek aan de Sovjet Ereveld Experience ontdekken leerlingen hoe oorlog hele gezinnen ontwrichtte, hoe de soldaten op het Sovjet Ereveld in de vergetelheid raakten en waarom herdenken belangrijk is. Ze leren over propaganda, uitsluiting en de gevolgen van een weggevallen rechtsstaat. Ook maken ze kennis met actief burgerschap: hoe één persoon een verschil kan maken in het behouden van historische herinnering.
Dit project gaat over het ambachtelijk drukken van tekst. Alle tekstuele uitingen - analoog of digitaal - zijn ontworpen. Wat komt er kijken bij typografie en grafisch ontwerp? Dat ontdek je het beste door zelf aan de slag te gaan met stempels, houten drukletters en de drukpers in het Stadsatelier.
Door een monument te adopteren, gaat de lokale oorlogsgeschiedenis voor leerlingen leven: ze ontdekken het verhaal achter een oorlogsmonument in hun buurt. Ze leren wat herdenken is en waarom het belangrijk is om de verhalen uit de oorlog door te geven.
Tijdens de stadswandeling leren de leerlingen dat de geschiedenis veel te vertellen heeft; ze leren hoe een stad ontstaat, waar monumenten voor dienen en hoe uit een kleine nederzetting een grote en belangrijke handelsstad kan groeien.
In het lesproject maken de leerlingen kennis met materieel erfgoed (de Volmolen) en immaterieel erfgoed (ambacht katoendrukken) rondom de thema’s herbestemming en upcycling.
Filosoferen is een heel efficiënte manier om kinderen allerlei vaardigheden te leren, zoals vragen stellen, kritisch denken, je gedachten helder uitdrukken, elkaars verschillen respecteren en begrijpend luisteren. Maar vooral leren kinderen dat hun gedachten de moeite waard zijn en dat geeft enorm veel zelfvertrouwen.
Een koppeling tussen het leven nu en het leven rond 1907 in Amersfoort, naar aanleiding van dit bijzondere stukje Amersfoorts erfgoed: de Mannenzaal, een vijftal ‘bewoners’ en enkele sociaal-maatschappelijke thema’s.
Fotografie en architectuur komen samen in deze workshop waarin leerlingen ander gaan kijken naar iconische gebouwen in hun leefomgeving.
'Toveren' met zand op speciale lichtbakken. Elk groepje zandkunstenaars maakt een kort verhaal met diverse tekeningen die zo mogelijk in elkaar overlopen.
Van klei een echt werkende game controller maken, piano spelen op bananen; er blijkt van alles - grappig en/of functioneel - mogelijk.
Soundbites creëren door het opnemen, stapelen en loopen van geluiden.
Sferische klankbeelden maken met authentieke Indonesische instrumenten.
In de Augmented Reality workshop leren studenten om een virtuele laag toe te voegen aan de werkelijkheid met tekst, foto en video.
Jongeren creëren beats, baslijnen en samples door alleen maar met hun handen te bewegen in de lucht. Deze workshop van maX Music laat jongeren kennismaken met muziek op een manier die ze nooit hadden verwacht.
Met hun interactieve theatervoorstellingen maakt Theatergroep Playback ingewikkelde thema's bespreekbaar voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar.
In deze workshop of lessenreeks gaan leerlingen aan de slag met verschillende technieken, zoals het omgaan met een spuitbus, faden van kleuren, strakke lijnen en hoe je je werk in verschillende lagen kan opbouwen.
In zes gastlessen maken leerlingen kennis met het trans-Atlantische verleden en Voormalig Nederlands-Indië. Naast het historisch kader, vertellen ouderen uit de voormalige koloniën hun persoonlijke verhaal. Deze verhalen zullen dienen als inspiratiebron voor de poëtische voordracht.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter krijgen leerlingen inzicht in de grote omvang van het Nederlandse koloniale- en slavernijverleden.
Netwerk Filmeducatie stelde een thema-pagina samen rondom het thema slavernij. Hier vind je een filmoverzicht voor geschiedenis, burgerschap, kunst, nederlands, maatschappijleer, aardrijkskunde en economie.
Bij geschiedenis op Nederlandse scholen staat vaak ‘westerse’ geschiedenis centraal. Daarmee blijven belangrijke historische personen, gebeurtenissen en ontwikkelingen onderbelicht. In de publicatie “10 keer meer geschiedenis – Les-inspiratie” staan voorstellen om de lesinhoud aan te vullen.
Aan de hand van aansprekende verhalen ervaren leerlingen wat het betekent om niet vrij te zijn. Door te lezen voelen ze mee met een kind dat wordt gevangengenomen, en meegevoerd over de oceaan, om aan de andere kant van de wereld dwangarbeid te moeten verrichten.
Met dit lespakket van Nederland Wordt Beter leren leerlingen wat empathie is en hoe je empathisch kunt handelen, ook als je iemands gedrag of gevoel niet meteen begrijpt.
In de 7-delige leergang voor onderwijsprofessionals leer je hoe je racisme, discriminatie en privilege kunt herkennen in je eigen onderwijspraktijk en hoe je daar proactief naar kunt handelen.
De toekomst begint in jouw klas! In deze creatieve lessenserie ontdekken leerlingen op een leuke en praktische manier wat kunstmatige intelligentie is, wat het al kan en hoe het onze maatschappij verandert. Ze onderzoeken, discussiëren én experimenteren met slimme AI-tools. Als kers op de taart ontwerpen en presenteren ze hun eigen fictieve uitvinding die een oplossing biedt voor een herkenbaar dagelijks probleem.
Laat je stem horen en maak je eigen podcast! In deze creatieve lessenserie duiken leerlingen in de wereld van podcasts. Ze bedenken hun eigen onderwerp, schrijven scripts, leren interviewtechnieken en nemen hun aflevering op als echte audiojournalisten. Met veel ruimte voor expressie, samenwerking én plezier ontdekken ze de kracht van storytelling en media.
Fake it till you make it! Deze interactieve lessenserie maakt van leerlingen echte nepnieuws experts. De klas duikt in de wereld van media en misleiding, en leert hoe ze echt nieuws van misleiding kunnen onderscheiden. Leerlingen onderzoeken trucs die worden gebruikt in nepberichten, maken kennis met factchecken en gaan zelf ook nepnieuws maken. Kritisch denken en mediawijsheid staan centraal in deze fake news fabriek!
Is jouw groep klaar voor de grootste LEGO uitdaging? In deze workshop gaan we met LEGO een robot bouwen en programmeren.
Het Rietveldpaviljoen – Centrum voor Fotografie en Beeldcultuur – biedt leerlingen en studenten een kunstbelevenis op maat.
Alles komt samen tijdens deze unieke Xperience op Fort Rijnauwen: muziek, hiphopmoves, natuur én geschiedenis.
Op een leuke manier en in korte tijd veel kennis opdoen van opera: dat is de Opera Tutorial van Holland Opera.
Tijdens deze workshop krijgen leerlingen meer inzicht in de werkwijze van Mondriaan. Ze ontdekken hoe ideeën ontstaan door hun eigen zelfportret te maken.
In deze interactieve rondleiding en workshop krijgen leerlingen meer inzicht in het werk van Mondriaan en ontdekken zij de kunstenaar in zichzelf.
Laat leerlingen kijken naar de wereld door de ogen van de Amersfoortse kunstenaar Piet Mondriaan. Met onbevangen blik en de camera op zak.
Tijdens een interactieve rondleiding in het Mondriaanhuis gaan leerlingen het gesprek aan met elkaar en met de kunst die ze zien.
Een architectuurroute voor jonge mensen langs bijzondere oude gebouwen van stadsarchitect C.B. van der Tak.
Een fietsroute langs gebouwen en door buurten die volgens structuralistische principes zijn gebouwd in Amersfoort en Leusden.
Zet leerlingen aan het denken met En….ACTIE! Een filmprogramma met zes korte films die allemaal draaien om het klimaatprobleem.
Verdiep de kijkervaring van je leerlingen met een inleiding en nagesprek.
In het project Your art | My story reageren leerlingen met spoken word en rap op een kunstwerk uit de tentoonstelling van KAdE.
Wat komt er kijken bij het maken van een tentoonstelling? Is een kunsthal iets anders dan een museum? En wie zijn de mensen achter een tentoonstelling en wat doen ze? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in het lesprogramma: KAdE achter de schermen!
Leerlingen gaan creatief aan de slag met het maken van een eigen vlog. Wat heb je daar eigenlijk voor nodig?
Kritisch leren luisteren naar teksten en ook zelf leren een rap te maken. Met de raples gaan jongeren zelf ervaren hoe een rap tot stand komt. De lessen worden verzorgt in samenwerking met Amersfoortse rappers. Zij zijn altijd bezig met teksten en muziek en willen jongeren vooral aanmoedigen met hun talenten aan de slag te gaan.
Ontdek de kracht van beeldtaal door middel van filmfragmenten van vroeger tot nu en van documentaire tot fictiefilm.
Voor het voortgezet onderwijs staan onze museumdocenten klaar om leerlingen rond te leiden bij de actuele tentoonstelling. Daarnaast is het ook een mogelijkheid om het museum vrij te bezoeken met kunstwijzer, mits dit bezoek van te voren is aangemeld.
Amersfoort ligt in het midden van het land, heeft een prachtige oude binnenstad en het leeft. Maar hoe is die middeleeuwse binnenstad eigenlijk ontstaan, en waarom op deze plek?
Ontdek hoe het leven in Amersfoort was onder de Duitse bezetting.
Wij maken graag kennis met enthousiaste creatieve ondernemers, kunstenaars of ambachtslieden die hun kennis en talent willen delen in het onderwijs of buitenschoolse activiteiten.